Friday, December 1, 2006

Streamyx Down Lagi


Semalam, Khamis 30 Nov 2006 sekali lagi line streamyx aku mapuhh!. Entah apa puncanya tak tau la. Cuma pagi semalam elektrik blackout sekejap dalam 2 minit, then bila ada semula lampu ADSL modem streamyx aku dah tak menyala. Tunggu sekejap tengok cam mana... tapi langsung tak de gak.


Macam biasa call TM.. 1300-88-9515.... "tekan 1 untuk bahasa melayu, or press........."

Lepas tu cam biasa dengar pengumuman "pelanggan-pelanggan yang dihormati......anda mungkin tidak akan dapat.... kami sedang meningkatkan.......bla! bla!bla!"

Tiap kali aku call kat sini... tak penah tak ada pengumuman nak tingkatkan sistem tuu..... hehehe.

Then tunggu lagi, "untuk streamyx dan netmy sila tekan 1, untuk........"

"untuk pertanyaan produk, sila tekan 1, untuk pertanyaan bill sila tekan 2, untuk bantuan teknikal sila tekan 3......"

Then ada akan didendangkan dengan lagu intro TM. Habis lagu baru lah boleh cakap dengan manusia.

Aku akan trus saja bagi tau.... user name.... no. handset dan akaun ni didaftarkan atas nama siapa. Sebab itulah yang akan ditanya untuk pengesahan akaun... dah skripnya macam tu kannn!

Then.... ceritalah apa masalahnya..... Kalau kes lampu ADSL tak menyala ni.... akan suruh kita buat perkara-perkara berikut:

1. reset semula modem
2. cuba sambungkan line modem secara terus dengan sambungan line telefon

So... aku akan bagi tau... aku dah buat semua tuu.... pasal sekali lagi dah macam tu skripnya, hehehe!

Ok... lepas semua tu maka juruteknik akan buka fail report untuk kita... dia taip la kot apa masalah yang kita cerita tadi. Then tunggu dia siapkan report tu untuk dapatkan nombor report.

Akhirnya... juruteknik akan bagi tau... masalah kita akan cuba diselesaikan dalam tempoh 2 hari bekerja.

Dalam tempoh 2 hari bekerja!... haaa bab ni yang payah nak cerita ni. Aku selalunya hadapi masalah dengan streamyx ni hari khamis. Maknanya... esoknya jumaat, then sabtu.... ahad baru kerja. Maknanya dalam tempoh 2 hari bekerja hanya akan bermula pada hari sabtu. Kesannya... line aku akan mampuh! sekurang-kurangnya 3 hari. Adussss!.... bab ni yang sakit niiii.... tenstionnn!

Aku sekarang ni dah buka 1 fail catatan untuk streamyx... kira macam buat rekod la sikit supaya senang nak buat rujukan. So nasihat aku kepada pengguna streamyx buatlah sikit rekod apa-apa masalah, catatkan apa-apa error yang keluar, contohnya error 691... itu tandanya line dah kena blok, bill tertunggak la tu.. hahaha! jadi tak payah la susah-susah pikir sebab apa... cuma konfemm kan saja kat pertanyaan bill... then terus tanya line saya dah kena blok keeee? Ok.. itulah sedikit tip dari sayaaa.

0 Comments:

Post a Comment