Thursday, August 23, 2007

Peperiksaan PTK 2007

SMK LONG YUNUS - Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) datang lagi. Aku sudah lama tidak menjadi peserta ujian PTK yang penuh 'soksek-soksek' ini.

Tahun 2004 PTK diperkenalkan, ketika itu aku masih di gred DGA29. Keputusan ujian pertama itu penuh kontraversi.... macam-macam cerita yang didengar, direka dan disebarkan. Apa tidaknya....... keputusan yang keluar sungguh mengelirukan. Kebanyakkan keputusan adalah 'GAGAL' sama ada satu kertas atau kedua-dua kertas.

Guru 'GAGAL' apabila menduduki ujian Penilaian Tahap Kecekapan???? Apakah kesannya? Itu belum lagi diambil kira dengan pegawai kerajaan yang lain. Situasinya sungguh mencelarukan!

Bayangkan situasi begini.....

Seorang guru cemerlang/pakar yang sedang berkhidmat, tiba-tiba gagal ujian PTK, malahan seorang Penolong Kanan atau Guru Besar sendiri juga gagal PTK. Bagaimana kedudukan mereka?..... Hendak letak dimana mereka? Seorang guru yang menjadi pentadbir tidak lulus takap kecekapan... gawat jugakan?
Bayangkan juga situasi ini.....
Seorang doktor pakar bedah yang telah menjalankan tugas bertahun-tahun.... tiba-tiba gagal ujian PTK!..... adakah ini bermakna 'doktor pakar' itu tidak 'PAKAR' sebenarnya?
Dalam tempoh beberapa bulan keputusan PTK pertama keluar....... keadaan pegawai-pegawai kerajaan memang 'haru-biru'. Daripada kerani hingga pak menteri semuanya bercakap dengan keputusan PTK.

Keadaan tambah 'hijau-biru' apabila tidak lama kemudian keluar pula keputusan yang lain atas satu peperiksaan itu. Aku yang pada asalnya lulus Kertas 1 tetapi gagal Kertas 2 kemudiannya menerima keputusan yang baru, iaitu LULUS kedua-dua kertas!

Hampir keseluruhan keputusan PTK pertama itu telah berubah.... kalau keputusan awalnya gagal.... keputusan yang baru ialah LULUS!

Kalau dulu..... keputusan GAGAL mengundang persoalan, kali ini keputusan LULUS laaaaagilah mengundang persoalan!.... dah jadi macam biskut, sekejap lulus, sekejap gagal.

Sejak itu aku tidak lagi menduduki ujian PTK.... tambahan pula akukan dah 'LULUS' PTK

Tidak lama kemudian aku naik ke gred DG41. Aku tidak perlu menduduki PTK kerana masih dalam tempoh 'percubaan' atau kata orang.... 'belum konpomm' lagi.

Selepas 'konpomm' maka kini aku kembali menjadi peserta ujian PTK. Walaupun PTK bukanlah peperiksaan wajib, tetapi sekiranya sudah mendaftar.... kita tidak boleh sengaja 'tidak hadir' semasa ujian. Hal ini akibat banyak kes yang terjadi... guru-guru tidak hadir semasa hari ujian, kerana maklumlah.... bukan ada apa-apa pun kalau hadir atau tidak..... bukan kena potong gaji pun kalau lulus atau tidak PTK.

Sekarang... jika sudah mendaftar, jika sengaja tidak hadir.... anda boleh dikenakan tindakan tatatertib dan didenda RM100. Malahan jika hadir sekali pun tetapi tidak menjawab kertas ujian juga masih dianggap sengaja 'tidak hadir'. Mahu tak mahu.... tanda je lah ABCD tu.
"psttttt.....! selain daripada alasan 'pembaziran' kos menyediakan kertas soalan, barangkali juga kerana hendak mengelakkan kontroversi, kes guru yang tidak hadir ujian tetapi mendapat keputusan 'lulus' (itulah antara soksek-soksek yang didengar sebelum ini.... betul atau tidak, aku tak dapat pastikan!)"
Tahun ini aku mengambil Kertas1- 701/01: Umum dan Kertas 2- 701/27 Pengurusan Pembangunan Perisian Kursus Pendidikan dengan Teknologi Maklumat..... kertas ICT la ni!

Hanya dua orang sahaja yang mengambil kertas ini!...... soalannya boleh tahan, tapi tak kisahlah kerana ini pertama kali aku mengambil ujian kertas ini. Kira macam.... nak tinjau-tinjau keadaan dan hendak mengetahui skop soalan.

Skop soalan yang keluar memang sudah dapat diagak.... tentang 'story board', OS, network dan lain-lain. Cuma yang payah sikit tu bila bab tentang 'program' kementerian yang berkaitan dengan dunia ICT.

OK... aku sudah ada pengalaman dengan kertas ini... bolehlah buat persediaan untuk PTK tahun hadapan... hehehe!

PTK tahun ini bagaimana?.... alaaaa kan tahun ini hanya hendak 'tinjau-tinjau' skop soalan Kertas 2- 701/27.... tak kisahlah gagal ke lulus!

Kerana itu tahun ini aku sikit pun tidak membuat persediaan menduduki PTK.... sepanjang minggu cuti sekolah ini, aku tak baca sebaris pun buku yang berkaitan dengan PTK. Seminggu ini aku menyiapkan laman web Unit ICT & Maklumat PPD... aku hanya baca script XML nak tukar template website yang aku download sahaja.

Ironinya... dalam laman web yang aku buat itu, aku sediakan link kepada soalan PTK interaktif. Segala macam contoh soalan ada.

Rakan-rakan yang dapat link tu, semuanya sibuk mencuba nasib... malahan ada yang siap print lagi.... silap-silap, yang jual pun ada kot!

Aku pula.... walaupun aku buat link soalan PTK... aku sendiri tak pernah buka atau try contoh soalan yang ada kat situ..... hahahaha!

...............................................................
p/s
malam tadi aku dan isteri membuat 'persediaan' menghadapi PTK dengan menonton movie Die Hard 1 dan Die Hard 2.... mujur tak sambung terus 'study' dengan Die Hard 3 dan Die Hard 4....... hehehe!


0 Comments:

Post a Comment