Wednesday, August 22, 2007

Oleh: Saiful Marsidi Sidek

Ramai orang ingin mempunyai laman web peribadi.... ramai orang juga belajar membina laman web dengan pelbagai cara.
Ramai orang yang sudah membina laman web.... ramai orang juga yang sudah melupakan laman web mereka.
Puncanya pelbagai... susah hendak belajar/memahami web editor seperti Dreamweaver, FrontPage, WebPage Editor dan lain-lain.
Sukar hendak mengendalikannya kerana hanya menggunakan server percuma.
Terlalu banyak perkara teknikal yang perlu dilakukan walaupun hanya hendak mengupload sekeping gambar.
Akhirnya.... laman web yang dibuat itu hilang begitu sahaja di dunia siber.

Senario itu ramai yang sudah maklum!

Sekarang anda tidak perlu lagi mengalami senario seperti di atas..... kini anda boleh memiliki laman web peribadi tanpa bersusah payah dengan WEBLOG atau BLOG.
Saya berani mengatakan bahawa.... Blog sudah menjadi seperti keperluan kepada pengguna internet.
Tanpa memiliki blog anda seperti seorang yang tidak memiliki siaran ASTRO!

Ramai kekawan yang tanya macam mana nak buat blog..... bila aku suruh mereka buka blog aku. So aku pun cerita la apa bendenya blog ni, terutamanya 'blogspot' dari blogger ni la. Tu pun masih ada yang bertukar antara "blogspot" dengan "blogsport"

Aku ni bukan la pakar sangat dalam bab ICT ni, tapi boleeeh laaa sikit2. Kat luar sana tu ramai lagi yang lebih arif bab ICT ni. Tapi aku dapati masih ramai yang tak faham sebenarnya apa itu "blog", mungkin kurang info kot. Sebenarnya blog ni boleh dibuat dengan guna banyak sofware yang free saja. Blogger ni salah satu contohnya la. Dan aku rasa buat blog dengan Blogger ni yang paling simple. So.. apa itu "blog"? Blog ni kira macam personal website la lebih kurang. Tapi lebih kepada macam catatan diary la kot. Sebab tu saingan utama yang lain untuk buat blog ialah dari myjournal.com. Oleh kerana sifatnya ialah laman web peribadi... maka kita gunakanlah prinsip buat laman web yang biasa tu untuk isi apa yang patut dalam blog kita ni. Tapi blog ni tak la boleh buat secanggih laman web yang biasa, maklumlah namanya lagi free kan. Ok itu sikit info pasal blog.

Kembali kepada tajuk asal.... cam mana nak buat blog?

First..... buka blog aku ni atau mana-mana blog yang ada, then klik pada logo blogger yang ada kat atas sekali tu... biasanya nampak ikon "B" dengan background colour kuning tu.


Then... bila anda klik saja logo tu anda akan di bawa ke homepage blogger yang macam kat bawah niii... Kat sini kita dah nampak teks "Create a Blog in 3 easy steps" Then klik la kat arrow kuning di bawah tu yang kata "create your blog now"


Bila klik je arrow tu... anda akan dibawa ke page berikut. Ini ialah step pertama untuk buat blog. Anda dikehendaki untuk membuat akaun dengan google, iaitu kita mesti ada akaun email "gmail", jadi register la email anda yang sepatutnya, sama la macam buat akaun email kat yahoo ke atau hotmail ke. Cuma anda perlu ingat... akaun gmail ni akan jadi pintu masuk untuk anda buat blog dengan blogger ni. Then seterusnya ikut la step yang kedua dan ketiga.


PERINGATAN!!!!!!!!

Jangan sesekali lupa username dan password yang sudah anda buat untuk gmail tadi dan juga "url" yang anda guna untuk blogspot tu... kalau lupa yang tu payah la nak cerita. Step yang kedua bagi nama apa blog kita dan step ketiga pilih templete apa yang nak digunakan. Bab nama blog dan templete tu tak kisah sangat pasal kita boleh edit lain kali. Yang penting nak diingat ialah "url" yang kita nak gunakan tu jangan sesekali kita lupa.... kalau tak nanti tak leh nak bukak pulak blog kita tu. Soo.. supaya senang nak ingat maka saya cadangkan bagilah "url" kita tu biar sama dengan email "gmail" kita supaya senangg. Nak lagi senang ingat, password pun biarlah sama baru tak menyusahkan hidup. Contohnya saya punya ni...

Email saya: shifu67@gmail.com
Nama Blog: ||Orghe Luar||
URL Blog: http://www.shifu67.blogspot.com

Ok... kepada semua... harap info ini dapat membantu anda. Kalau ada apa-apa masalah....... tanya kat pakcik jaga!

0 Comments:

Post a Comment