Friday, August 24, 2007

Website vs Weblog - siri I

Oleh: Saiful Marsidi Sidek


Kepada pembina laman web amatur!











Apakah perisian membina laman web yang anda gunakan?

Adobe DreamWeaver, Ms FrontPage, Namo WebEditor,Web Page Maker, atau apa-apa sahaja.
Tahniah.... kerana anda sanggup menggunakan perisian seperti di atas untuk membina laman web. Hanya anda yang mengetahui bagaimana rumitnya hendak membina laman web. Hanya anda juga yang mengetahui susah payahnya anda mempelajari selok-belok perisian-perisian tersebut untuk membina laman web.

Setelah bersusah-payah.... maka akhirnya laman web anda siap, contohnya laman web sekolah anda, kerana anda adalah guru yang dianggap lebih tahu tentang ICT.
Apabila laman web sekolah anda sudah siap.... maka sekarang anda akan melakukan aktiviti 'upload' ke internet. Bila berada di tahap ini, anda akan bertanya... hendak letak di 'server' mana?
Rasa-rasanya.... tidak ada Guru Besar atau Pengetua yang akan bersetuju untuk menyewa tapak 'server' laman web itu. Akhirnya anda terpaksa memilih tapak 'server' percuma atau pun mungkin yang paling popular ialah 'server' di kelantan.edu.my
Tahniah sekali lagi..... kerana laman web ada sudah berada di internet (setelah bersusah-payah meng'upload' fail-failnya)

Tetapi... laman web tidak akan bermakna sekiranya hanya sekadar itu. Laman web perlu sentiasa di'update'. Bila masuk bab hendak 'update' inilah yang akan memualkan anda. Akhirnya, web site ada akan 'kaku' dan dilupakan.
psttt!.... malahan ada laman web PPD yang terus 'keras' sejak dilancarkan hinggalah ke hari ini. "orghe kata... tak pade buat majlis pelancaran dengan begitu 'grand' tetapi.... hampehh!
Demikianlah senario laman-laman web yang dibina hanya bermodalkan 'air liur'.... hehehe!

BERHENTI............ lupakan semua itu!

Sekarang anda tidak perlu lagi bersusah payah untuk mempelajari apa-apa perisian pembina laman web seperti di atas.
Mengapa anda tidak membina laman web dengan menggunakan perisian percuma seperti blogger.com ini. Dengan hanya tiga langkah sahaja anda sudah memiliki laman web. Anda tidak perlu memikirkan rekabentuk laman web anda.... apa yang perlu anda lakukan hanyalah tulis dan postkan apa-apa sahaja bahan ke blog anda.

Mana sesuai bina laman web sekolah guna blog?

Itulah persoalan yang sering bermain dikalangan kita. Kebanyakkan orang menganggap blog hanya sesuai untuk laman web yang bersifat peribadi sahaja atau 'personal website'. Blog dianggap tidak sesuai untuk dijadikan laman web rasmi seperti laman web sekolah.

Ok, jika itu yang bermain di minda anda.... sekarang saya hendak memberi pilihan kepada anda;
Bayangkan kerja-kerja editing yang terpaksa anda lakukan hanya untuk menghantar gambar-gambar aktitivi sekolah anda.
Anda mungkin perlu edit gambar itu dahulu dengan photoshop supaya saiznya sesuai untuk dimuatkan ke laman web.
Kemudian anda fikirkan rekebentuknya di dalam Adobe DreamWeaver... anda juga perlu buat 'link'nya dengan betul (kalau tidak... gambar tak keluar pulak nanti!)
Setelah berjam-jam... barulah anda akan meng'upload'nya.
Fuhhh!.... letih la
Semua itu ada boleh lupakan... kerana dengan blog... anda hanya perlu letakkan sahaja gambar-gambar itu... tulis ceritanya dan publish. Gambar tak perlu di edit, kerana blogger yang akan menyesuaikannya untuk anda. 'Link'nya secara automatik akan muncul.... selesai

Cuba lihat laman blog ini..... ya!..... laman web Unit ICT & Maklumat PPD Bachok ini, bukankah blog ini sudah tidak lagi seperti blog yang anda selalu fikirkan.
Bukankah blog ini tidak ada bezanya dengan 'laman web biasa'........ anda faham dengan apa yang saya maksudkan?
Nah!.... sekarang bagaimana? Masihkah anda hendak menggunakan perisian Adobe DreamWeaver yang rumit itu lagi?

0 Comments:

Post a Comment