Thursday, June 5, 2008

Rakyat Malaysia sekali lagi jadi kelam-kabut semalam. Memang sadis bila mendengar pemgumuman kenaikan harga minyak oleh kerajaan. Kenaikan yang tertinggi dalam sejarah.

Menjelang tengah malam semalam, semua orang serang stesyen minyak nak isi penuh tangki. Fenomena biasa rakyat Malaysia. Samalah dengan situasi bila setiap kali kerajaan naikkan harga rokok.... hehehe!

Antara yang sokong dengan yang bantah..... tentunya sampai kiamat pun tak akan dapat disatukan, kerana sudah fitrahnya begitu. Kalau tidak... bukanlah namanya penyokong dengan pembangkang.

Namun tentunya, 'berat mata memandang.... berat lagi bahu memikul'. Di negara kita ini memang ramai bijak pandai, yang tentunya apa yang dilakukan oleh kerajaan semalam pun hasil jalan yang difikirkan oleh bijak pandai dalam bidang yang berkaitan. Tentunya bukan pakai pandai-pandai Pak Lah sorang-sorang je yang buat begitu.

Dalam situasi realiti, memang itulah yang berlaku.... ada ramai bijak pandai, ada ramai yang memberi cadangan tetapi akhirnya kita mesti 'MEMILIH' antara banyak-banyak cadangan dari seramai-ramai bijak pandai itu.

'MEMILIH'...... mengakibatkan ada yang tidak terpilih. Realitinya bukan bermakna yang dipilih itu betul dan yang tidak dipilih itu tidak betul dan juga sebaliknya. Maka sekali lagi... cadangan, langkah, pemikiran yang dipilih akan difikirkan betul oleh pencadangnya yang bijak pandai dan cadangan yang tidak dipilih juga difikirkan begitu oleh bijak pandai yang memikirkannya.

Bagi yang dipilih... akan terkial-kial untuk membuktikan buah fikiran mereka betul dan bagi yang tidak terpilih akan terus-terusan cuba membuktikan apa yang telah dipilih tidak betul. Itu resam kehidupan.

Cuma bagi yang 'tidak betul' ..... mereka akan kata tetap tidak betul, hatta yang betul sekali pun, dan mereka akan laungkannya ditepi jalan..... berdemo!

Betulkah.... rakyat akan terbeban dengan kenaikan harga minyak? Jawapannya tentulah berbagai versi.

Soalnya.... yang naik telah pun naik. Melaunglah sekuat mana pun, yang naik tetap akan naik. Tak payahlah nak kata.... "kalau aku yang....... aku tak akan buat begitu..... aku akan buat begini" ( versi lain.... "kalau barisan &%$#@&*$ yang....... )

Malam ini, antara berita yang paling signifikan ialah..... Perodua mensasarkan penjualan kereta mereka akan meningkat!...... viva.....viva... ariva... ariva!

Suka atau tidak suka..... apa yang sepatutnya dilakukan ialah ubah sikap bukannya ubah gaya hidup. Pilihan ditangan kita.... contohnya nak pakai kereta Proton Perdana atau kereta Perodua Viva. Dah kalau nak pakai Perdana jugak.... apa yang nak dibisingkan.

Dan aku tetap dengan Perodua Rusa bila nak keluar satu family.... dan dengan Iswara bila keluar berdua dengan mem!

Ukurlah baju dibadan sendiri.... jangan nak sibuk-sibuk ukur baju dibadan orang lain!

.............................................................................

Huh.... malaslah nak fikir masalah global kat atas tu.

Yang aku tension dua tiga hari ni, line streamyx yang slow ni, banyak kerja aku terganggu. Nak publish entry ni pun terkial-kial.



0 Comments:

Post a Comment