Sunday, July 6, 2008

Aktiviti hujung minggu

4 Jun 2008 - Jumaat

Pagi, selepas pekena nasi berlauk ikan 'ayo'... aku menjalankan operasi pembesihan sekeliling rumah. Sisa-sia 'bekwoh' baru ni masih banyak yang belum dibuang. Mem aku operasi di dalam rumah... simpan pinggan mangkuk, periuk belanga dan pulihkan semula keadaan dalam rumah balik seperti sedia kala.

Aku seperti biasa... ambil mesin rumput dan potong rumput 'padang golf' kat belakang rumah. Padang golf?.... dak la..., tapi kawasan belakang rumah aku memang agak luas, 60 X 90. Mesin rumput yang sudah 6 tahun berjasa ini sudah semakin uzur dan semput. Sudah beberapa kali 'angkat enjin'

Petangnya terus sambung lagi... kerja-kerja pembersihan dan pangkas beberapa pokok yang sudah 'out of shape'. Selalunya petang jumaat kami akan ke sekolah Imy.... dan berkelah di padang sekolahnya. Tapi minggu ni dia mengikuti lawatan ke KL, jadi petang ni banyak la free.

Malamnya 'tolong-tolong' mem 'menyimpei' dalam rumah. Maklumlah, mem aku bukannya ada 'kederat' nak angkat sofa tu. Ok... dalam rumah pun dah pulih seperti sedia kala... 'yang laut pulang ke laut'.... 'yang darat pulang ke darat'

5 Jun 2008 - Sabtu

Pagi, pekena nasi berlauk ikan 'ayo' lagi. Pagi ni operasi bahagian depan rumah pula. Selepas itu kawasan luar pagar terutamanya bahagian depan rumah. Di hadapan rumah agak berserabut sikit kerana jalan di depan tu dalam proses pelebaran dan pembinaan baru.

Aku tak dapat buat apa-apa... pagar pun hanya bersifat sementara kerana hendak tunggu projek tu siap dulu, baru boleh design cam mana nanti pagar depan rumah. Aku teruskan memesin rumput kawasan keliling pagar di sebelah luar pagar. Aku sentiasa pastikan di tepi pagar supaya dipotong rumput, kerana sebelah rumah aku ni tanah kosong, kalau aku tak mesin, alamat naik 'rok' la.

Selepas menikmati sepenuhnya matahari pagi untuk mendapatkan vitamin D, aku berehat sambil minum air limau kasturi fresh yang disediakan oleh anak. Menjelang tengahari, perut lapar la pulak. Ok... siap-siap semua.... jom kita pegi makan kat KB Mall.

Pergi KB Mall..... lepas makan-makan, terus 'beli' barang-barang untuk anak. Kemudian aku beli pula barang-barang yang aku nak... hehehe! Rancangan asalnya nak beli beberapa biji pasu 'Baba', baja dan alat berkebun untuk ganti yang dah hilang entah kemana. Tup... tap... tup... tap habis dalam RM300 kat KB Mall hari ni.

Sambil-sambil nak balik tersinggah pulak kat kedai komputer.... Dengan tak sengaja tersambar pulak sebiji MP3 player. Huh! baru ni aku beli untuk Imy harganya RM90.00. Hari ni.. MP3 yang sama harganya RM55.00 je, geram betul aku. Itu yang tak sengaja aku hulur 'pitih' tu.... 'pade muko aku'

Lepas asar... aku turun ke 'kebun mini'.... buat semaian keratan batang pokok limau kasturi... cadang untuk di tanam di luar pagar di hadapan rumah menggantikan bunga pagar yang aku dah clearkan semalam.

Pasu 'Baba' yang di beli tadi aku nak tanam tembikai..... huh, insyaAllah beberapa bulan nanti boleh 'bekwoh' 'timun cina'. Aku plan nak buat tembikai empat segi... hehehe. Yang pastinya kalau berbuah 16 pokok tembikai ni, memang tak habis makan la.

Lepas tu terus gembur-gemburkan tanah di sekeliling pokok 'tenei' (petola), kacang panjang, kacang 'brendi', kangkung dan bayam. Semuanya tengah naik molek, pendek kata.... cukup untuk kegunaan sendiri dan mungkin boleh dikongsi dengan jiran tetangga.

Fuhh!.... dua hari ni penuh dengan akitiviti berpeluh.

clim2Sebelah malam.... seperti biasa aku mengadap laptop. Selepas membuka email-email dan beberapa blog kekawan, aku baru teringat, esok nak hantar clim perjalanan bulan Jun.

Dah lama aku tak hantar clim sebenarnya, kerana maklumlah tahun ni, tak pernah bertugas di luar stesyen. Kalau ada pun clim yang tak sampai RM100, rasa malas pulak nak isi borang clim.

Tapi bulan lepas, aku bertugas di luar stesyen, jadi 'ada hati' la nak buat clim. Emmm.... dapat RM500 lebih, ok la sikit kalau nak buat clim pun. Tahun ini mungkin inilah clim yang paling banyak aku tuntut dari kerajaan. Kalau dulu-dulu... tiap-tiap bulan clim dekat seribu, tapi semenjak dua menjak ni aku dah tak aktif lagi 'out station'... barangkali kerana dah letih dan 'puaah'.

clim Lagi pun kan gomen dah banyak potong bajet.... semua aktiviti hanya dibuat dalam stesyen dan di premis kerajaan sahaja. Dan sebagai tanda sokongan aku sebagai pegawai kerajaan... aku tak buat clim banyak-banyak.... cuma, jangan potong clim aku ni dah la..... hahaha!

0 Comments:

Post a Comment