Sunday, September 21, 2008

Shopping Raya

(Entry ini dipost dengan menumpang line schoolnet.....)

Ramadhan sudah hampir ke penghujungnya. Sepanjang Ramadhan ni, aku dan family belum sekali pun menjejakkan kaki ke KB Mall, Tesco, Billion atau mana-mana tempat yang seumpamanya. Khabarnya 'kegilaan' bershopping orghe kelate sudah bermula sejak awal Ramadhan hari tu lagi.

Kelmarin (sabtu).... cuaca mendung sepanjang hari setelah hujan sejak subuhnya. Sehingga lepas zohor, matahari masih belum kelihatan. Cuaca sejuk nyaman... tak de apa kerja yang nak dibuat... terasa nak jalan-jalan ke KB.

Seperti yang dijangka... jalan sekitar Tesco dan KB Mall sesak dan merangkak-rangkak. Mujur jumpa parking kat luar KB Mall. Rasa malas nak masuk bawah KB Mall cari parking. Istimewanya di KB Mall, baik di dalam atau di luar, parkingnya free!

Petang sabtu.... KB Mall memang sudah sendat dengan orang ramai. Tapi rasanya tak ada la apa yang istimewa sangat... offer macam biasa je. Hari ni tak berniat langsung nak shopping moping, cuma nak jalan-jalan, tengok-tengok dan cadang-cadang apa yang nak dibeli minggu ni. Minggu ni kan gaji + bonus keluar!

Sungguhhh.... memang tak bercadang nak beli apa-apa. Hari ni pegi KB Mall hanya nak tengok-tengok je! Tapi apalah bezanya antara beli hari ni dengan minggu depan kann? Kalau tak beli hari ni, minggu depan aku beli jugak!

Dengan tak sengaja... aku pun beli 2 helai baju dan 2 helai seluar. Wah! tahun ni beraya dengan jenama Snail, dan yang penting juga, saiz seluar tu 38.... hahaha! Ada harapan turun sampai 36 ni. Pakaian untuk raya pertama dan kedua dah ada... tinggal lagi nak beli kasut je!

Tahun ni dah pasang niat, tak akan beli pakaian dari jenama yang ada kaitan dengan sukan. Aku kan dah pencen dalam bab ni!

"Raya sakan la abah mu!".... kata mem aku.

'Baju raya' dah ada.... cam mana pula dengan plan raya tahun ni? Tahun ni cadang nak balik kampung la, kerana tahun lepas tak balik. Emmm... tapi susah jugak kerana cuti tak panjang sedangkan aku ada dua 'kampung' di Perak. Maka terpaksa la beraya sehari disetiap lokasi.

Plannya..... 30 September, Selasa, sehari sebelum raya, kami balik.... terus ke Balun Bidai (Kampung Gajah) dan akan berada di sana sepanjang hari raya pertama bersama keluarga sebelah ayah. Petangnya akan ke Kampung Pauh, Bukit Gantang untuk beraya pula dengan keluarga sebelah mak! Petang Raya kedua... plan nak balik ke Kelantan semula, supaya kami sempat berhari raya sepanjang hari, raya ketiga tu di Kelantan. Hari sabtu, raya keempat, anak-anak dah nak balik ke asrama, dan raya kelima dah buka sekolah semula.

Fuhh!.... padatnya jadual raya tahun ni.

3 Comments:

  1. mohad said...
    salam... selamat aidilfitri 2008
    Cikgooden said...
    kalu demo gi bukit gatang..lajak teruh rumah kawe batu kuro dih....lukman tu kata nak jupo..dari dulu sapey la ni..tak jeromoh lagi...apadaaaa!
    Unknown said...
    To ijad....
    salam aidilfitri

    To COden...
    InsyaAllah.... kalu dak raya ni, lepas2 ni kawe gi kuala kurau, bulan 12 ni ko...:)

Post a Comment