Monday, December 29, 2008

Selamat Tahun Baru









SALAM MA'AL HIJRAH
1430
Semoga Tahun Yang Berlalu & Mendatang Tetap Dalam Lingkungan Rahmat & KeredhaanNya

Sunday, December 28, 2008

Selain daripada Menara Pisa di Itali, Teluk Intan juga memiliki menara yang istimewa..... sama-sama condong!

Semasa aku di Tingkatan 6..... tiap-tiap hari melepak di sekitarnya. Semasa kecil.... perhubungan antara Teluk Intan dan kampung ku hanyalah melalui sungai.... tentu ramai yang tak tahu pasal ni.

Aku tinggal di Kampung Balun Bidai..... waktu tu jalanraya tak berapa ada lagi kot. Sebab tu lah lebih mudah guna bot/kapal untuk ke bandar. Selang 2-3 hari ada kapal (bot yang besar) dari Teluk Intan membawa barang-barang jualan. Tokey2 kedai oder barang-barang melalui kapal ni la. Dan kampung ku merupakan destinasi terakhir pelayaran kapal tu. Biasanya petang akan sampai ke kampung.

Selain daripada tu.... polis, klinik bergerak juga datang dengan bot. Dan yang paling ditunggu-tunggu ialah kapal Jabatan Penerangan..... 2 minggu sekali, kami orang kampung berhibur dengan 'wayang pacak' cap harimau, selain mendengar ceramah pegawai penerangan.

Bagi kami penduduk yang tinggal di pesisir sungai.... kapal ni sangat penting. Banyak yang boleh diceritakan.... tapi sengaja pendekkan cerita. Bila hendak ke Teluk Intan, kami tumpang (bayar tambang) kapal ni lah. Tengah malam bertolak dari kampung dan akan sampai di Teluk Intan paginya.

Jeti di Teluk Intan mungkin sudah tak berfungsi lagi sekarang ni..... lokasinya dulu, naik je dari bot terus disambut oleh barisan gerai mamak yang melambai-lambai..... "mari.... mari..." hinggakan bagi orang kampung kami, bila sebut nak makan kat mana..... makan kat kedai mari-mari...... hehehe

Panjang dah intronya tu......

Sekarang ni..... jarang benar aku pergi ke Teluk Intan bila balik kampung. Barangkali moodnya sudah tidak seperti dulu!

Dulu semasa bersekolah di SM Sri Perak.... tiap-tiap hari lepak di sekitar Menara Condong. Berkawat sekitarnya dan diakhiri lepas tu kat bus stand. Melihat bus stand tu pun dah tak meriah macam dulu rasanya..... sunyi je! Gerai-gerai kat sebelah nya tu pun dah tak berapa ada. Dulu kat situlah minum ABC mangkuk besar yang harganya RM1.

Baru-baru ni aku pergi ke Teluk Intan..... rasanya dah banyak wajah klasiknya yang hilang. Nak makan popia basah pun dah tak de. Dan akhirnya aku balik cam tu je!

Teluk Intan...... bandar yang menggabungkan Melayu, Cina, India, Jawa dan Banjar

Wednesday, December 24, 2008

Berakhirnya fasa menyepi

Memang dah lama tak update cerita.....

Yang pertama... pasal sakit hati dengan line yang merayap macam siput
Yang kedua... pasal bz dengan tugasan yang diamanahkan oleh rakan-rakan di opis


Akhirnya hari ini sampailah masa untuk running test laman web rasmi ppd kami yang baru. Running test ini akan berlangsung seminggu dengan menggunakan url sementara di http://ppdbachok.link-akademik.com/index.htm Tahun depan insyaAllah akan pakai domain sendiri.... http://ppdbachok.com.my. Minggu ni guna url sementara untuk running test setaro mano website tu.... takut2 ada masalah ke apa ke.

Dah lama tak buat kerja website dengan dreamweaver ni....... pasal dok blog memblog je. Tapi skil lama aku masih ok lagi la.... kira ok gak la website tu aku rasa.... (aku angkat sendiri je la bakul, nak tunggu orang angkat jenuh la)

Pssst...... aku cuma tolong buatkan je website ni.... tak de hantar bill pun, macam biasa... modal air liur je.... hehehe. Bab isi kandungannya aku tak bertanggungjawab..... kalau pegawai kat opis tu tak bagi bahan, maka kosong la page diorang.

Kepada sesiapa yang ada kesempatan bolehlah singgah dan melayari laman web yang aku buat ni. Sebarang komen dan cadangan di alu-alukan.

Saturday, December 6, 2008


Pagi-pagi hari ni bawa Shahibah ke SMK (A) Tok Bachok. Hari ni ada ujian pemilihan untuk masuk SMK (A) seluruh Kelantan. Aku amat berharap agar dia dapat masuk ke sini..... senang, dekat rumah dan ramai kekawan yang mengajar kat situ.

Harapan aku lagi dia dapat mengulangi atau mungkin lebih baik pencapaian kakaknya yang dapat 12A SPM kat situ. Tapi sekarang ni, saingan untuk masuk SMK (A) semakin sengit. Tambahan pulak budak-budak yang dapat 5A UPSR bersepah-sepah. Tambah mengurangkan lagi peluangnya ialah bilangan budak pompuan yang dapat 5A dah terlebih ramai berbanding lelaki.

Hari ini, arahkan anak-anak supaya menyiapkan barang + pakaian masing-masing kerana esok kami aka balik kampung.

Hari ini hujan kembali turun sejak malam tadi.... harap-harap tak akan menjejaskan perjalanan esok!

Malam ni... Silmi dalam perjalanan balik dari KL. Esok pagi insyaAllah sampai di KB. Plan esok dalam pukul 9 pagi akan bertolak balik ke kampung. Pergi ke Penang sebenarnya dulu.... ambil mem besor kemudian baru balik ke Kg. Pauh kat Kuala Kangsar. Betul ke? Tak kisahlah. Sebenarnya Kuala Kangsar pun dak.... Taiping pun dak, pasal kat tengah-tengah perjalanan. Kat Bukit Gantang yang lebih tepat kot!

Hari tu bukan main lagi rancang percutian balik kampung.... last2 semuanya tak menjadi. Duk kerja je memanjang... emmm padahal aku bukan kerja opis, tapi kerja opis tak habis-habis. Ada masa untuk balik kampung hanya minggu ni je.

Plannya.... balik kampung (bercuti) dari 7 - 12 hb je. Mak aiiii.... sepanjang-panjang cuti sekolah ni tu je yang aku sempat balik kampung.

Esok, 7hb tunggu Silmi sampai dari KL.... call dia sat tadi, katanya belum naik bas lagi.... bas tak sampai. Emmm... jawabnya lewat la sampai KB esok kalau masa ni (pukul 11:00 mlm) belum bertolak lagi. Dan esok mungkin akan melewatkan kami bertolak ke penang. Dari Penang (USM) kami akan ke Kg. Pauh..... berhari raya kat situ.

8hb, Selamat Hari Raya Aidil Adha

9hb, hantar mem balik ke USM semula kerana petang tu dia ada exam, dan kami akan balik ke Balun Bidai, Kg. Gajah. Berada di sana sampai 12hb.

12hb, Ke USM ambil mem besar dan balik ke Kelantan. Dari Penang petang tu... malam la baru sampai kat rumah.

13hb, Ke Kuala Terengganu..... programnya untuk pemurnian laman web ppd. Selepas tu nanti baru la nak upload. Demikian la adanya.... Selamat Hari Raya...... 'ibadah korban mensucikan jiwa'

_______________________
banner tu untuk laman web ppd bachok, tapi tak pe la aku pakai dulu pasal website tu belum online lagi!

Friday, December 5, 2008

Fobia Nak Tidur

Ini cerita pasal rumah aku yang diceroboh pada 30 Nov baru ni.

Malam tu aku tidur awal sikit dari biasa... lebih kurang pukul 12:30 malam kerana esok aku nak drive ke Kuantan. Bangun pagi tu inilah pemandangan di ruang tamu.

Bakul pekakas aku yang terletak atas meja bertabur atas sofa. Jendela pula terbuka..... sah malam tadi rumah aku buat pertama kali telah dicerobohi pencuri.

Pencuri ni bukan calang-calang kerana selepas itu aku sedar ada barang-barang lain yang hilang. Dia dah masuk dalam bilik aku dan ambil barang kemas mem besar. Dia memperlihatkan tahap profesionalnya kerana bekas barang kemas yang tak ori hanya dibukanya dan ditinggalkan, dia hanya ambil barang kemas yang ori sahaja.

Dalam bilik aku pun dia tak masuk terus ke dalam, mungkin bimbang aku tersedar. Dia hanya buka pintu dan terus ke rak tepi dinding dekat pintu tu sahaja. Dia tak sentuh pun handbeg mem besar kat atas meja studynya dalam bilik tu

Atas meja aku pun dia selongkar.... tapi tak ambil apa-apa. Mungkin dia ni buta ICT kot... kerana DVD Writer, hardisk dan segala macam barang-barang aku dia tak ambil. Laptop pun dia tak curi. Handphone aku yang harga RM100 tu pun dia tak hingin, tapi anak aku punya yang mahal sikit tu dia ambil.

Ini kesan umpilan kat jendela rumah.

Pencuri tu dengan selambe keluar ikut pintu dapur. Emm... pagi tu aku terpaksa ke Kuantan. Meninggalkan Mem Besar dan anak-anak. Hari Selasa pula, mem besar kena balik ke USM. Terpaksa minta Tok Tua aku tidur kat rumah, temankan anak-anak.

Kat area rumah aku ni memang selalu dah berlaku kejadian seperti ini, tetapi rumah diorang kena pecah masuk masa rumah kosong. Kes aku ni lain sikit... ini masa aku dan anak-anak ada kat rumah, tengah sedap tidur.

Tu yang aku jadi macam fobia je nak tidur ni!

Monday, December 1, 2008

Kuantan Panas Teng-Teng

Kemarin pukul 10:30 pagi bertolak ke Kuantan dengan hati berbelah bagi..... kes bangun tidur, tengok barang kat rumah bersepah-sepah..... tanda sudah dicerobohi malam tadi!

Hujan pulak dah seminggu tak henti-henti..... tak nampak matahari! Tapi kerana jadual kerja.... terpaksa juga tinggalkan rumah dan anak-anak.

Sampai di Kuantan pukul 5 petang. Belum sampai maghrib..... dapat pula khabar duka. Kakak ipar Deskofficer kursus kemalangan di Gua Musang semasa dalam perjalanan balik selapas mesyuarat di KL. Semuanya meninggal dunia.

Apa-apa pun kerja tetap diteruskan juga.