Friday, January 9, 2009

Di manakah anda sekeluarga berkelah pada hujung minggu? Pantai, jeram, Sunway Lagon, KB Mall.... hehehe

Kami sekeluarga ada tempat berkelah yang paling intimewa sepanjang 5 tahun yang lepas, dan insyaAllah untuk 5 tahun akan datang. Di manakah tempat kami berkelah setiap petang jumaat? Tak lain tak bukan di pinggiran padang bola sekolah anak-anak. Bersama deruan angin yang sepui-sepui bahasa.

Tahun ini tradisi berkelah kat sekolah anak diteruskan lagi.... Kiranya sambung rutin sejak 2003.

Petang semalam... bila sampai ke SMK(A) Tok Bachok, sekitar pinggiran padang bola, di setiap pepohon sudah dihampari tikar keluarga yang berkelah bersama keluarga masing-masing. Meriah pemandangan tu, teringat dulu-dulu macam tulah juga kami.

Walaupun anak aku juga tingkatan 1.... tapi kami dah senior kerana ini tahun ke 6 kami berkunjung ke sini bila petang jumaat. Bagi can la kat mak bapak yang baru nak menikmati pemandangan di sini. Kebetulannya sekolah ini memiliki kawasan yang paling luas dalam kelantan atau juga mungkin dalam Malaysia. Payah nak jumpa rasanya sekolah yang ada dua padang bola di sebelah kanan dan kawasan di sebelah kirinya juga boleh dimuatkan dua lagi padang bola, itu baru kat bahagian depan sekolah.

Shabah nampak ok je sepanjang seminggu dia kat sekolah ni. Dia tak ada mengadu apa-apa. Mungkin kerana pengalaman dia melihat dua orang kakaknya di sekolah berasrama. Nampaknya cepat dia menyesuaikan diri.... dah ada ramai kawan, atau mungkin juga kes abahnya yang 'sohor kakloh' kat sini.... hehehe

Kami tak la hampar tikar bawah pokok kayu.... hanya cukup jumpa kat area rumah tetamu saja, atau pun diorang panggil rumah kuning. Bangunan ni macam terminal stesyen bas. Ibu bapa yang datang, akan singgah di sini dan hulur kad lawatan. Para penyambut tetamu akan membuat pengumuman..... tak lama kemudian 'anak-anak Malaysia' akan turun dari bilik penginapan mereka.

Shabah juga sudah pandai mengikut jejak kakak-kakaknya.... hari rabu lagi dah call dan menurunkan senarai yang perlu kami bawa jumaat nanti........ betuah betul!

Nampaknya minggu pertama sudah dilalui dengan lancar...... sebulan yang pertama ni selalunya waktu yang kritikal bagi budak-budak yang masuk asrama. Setakat yang aku tahu.... sudah dua orang yang menyerah kalah... call mak bapak dan meraung..... "nak balikkkkkkk". Itu anak kawan satu sekolah..... kes yang sama mungkin lebih banyak lagi sebenarnya. Dan dengar-dengarnya..... bersusah payah pulak la diorang nak uruskan masuk sekolah lain!

Selesai bersama Shabah.... kami ada satu lagi tempat lawatan rasmi petang jumaat. Dari SMK(A) Tok Bachok kami menuju pula ke SM Sains Faris Petra.

Kat sini suasananya masing lagi lengang kerana budak-budak form 1 belum masuk lagi.... Setiap petang jumaat kat tepi pagar sekolah ni, ada gerai yang jual segala bagai makanan 'anak-anak Malaysia' yang sebenarnya tak pernah lapar pun.

Silmi dah senior.... dah tingkatan 5 kat sini. Itu pun, seperti biasa bila rabu dia dah call dan tanya.... pukul berapa nak datang jumaat ni? dan diteruskan dengan senarainya pula..... biasanya nak makan itu, nak makan ini. Paling-paling tidak pun KFC Zingger satu set!

Sebelum balik.....

"esok orghe nak outing.... nak beli itu...... nak beli ini......"
"pah.... nak berapo?"
"nak beli tu... RM.... yg tu RM.... yg tu RM...."
"Emmm.... dah dekat RM100 tu"

Silmi pun sengih...... aku nak wat cam mana hulur je la. Mujur ko 'anak Malaysia', kalau 'anak Somalia' tok sah nak harap la ko boleh buat cam tu.

Lepas tu... mak bapak 'anak-anak Malaysia' pun balik. Tunggu la pulak hari rabu ni apa 'senarai' diorang!

5 Comments:

  1. jane said...
    SALAM CIKGU,

    GITULAH KITA YA. anak2 malaysia sentiasa bagi senarai nak beli apa. yg mak bapak ni jadik banker. yg kecik zara baru setahun, belum pandai buat list....tunggu dua tiga tahun lagik. tambah satu senarai lagi,. hehe
    su said...
    hikhik! ikutkan ler...kang kesian lak kat dia itu ini xde....hihihi!
    ckLah @xiiinam said...
    Selamat melawat kawasan YB...
    Tak pe, InsyaAllah bebudak tu dewasa sok depa akan menyejukkan hati mak dan ayah depa...

    Meh melawat kawasan ckLah pulak...he..he..
    Unknown said...
    jane- ko tunggu la nnt senarai dia.... nak yg tinggi... cm, berbudi bahasa.... jujur.... hehehe

    su- ingat balik... kalau masa kita dulu buat list cam tu dapat apa agak2nye

    cik lah- Aminnnnn.....
    su said...
    kene 'fire' balik ler gamaknyer! hahahaha

Post a Comment