Friday, March 13, 2009

Mama Chicken Rice Shop

Hari pertama cuti sekolah.... tapiii.... seperti biasa... cuti bagi seorang guru hanyalah di atas kertas sahaja. Hari ini Mem Besar dah ada kelas SBT.... apa la punya gila diorang buat jadual.

Sebab tulah aku tak mahu terlibat dengan SBT... walaupun bayarannya RM50 sejam. Ingat.... aku bukan 'mata duitan'... hehehe. Niat kerajaan menyediakan peruntukan besar untuk bagi tuesyen percuma tu memang la baik.... cuma kekadang 'orang' yang diamanahkan tu macam lupa apa tanggungjawab di sebalik RM50 sejam itu.... sebab tu ada yang berebut-rebut nak mengajar 2 jam sehari dan macam-macam cerita lagi.... dengan aku senang je, lebih baik aku tak payah terlibat..... tapi itu pun ada yang dengki jugak... pasal hari2 aku balik 1:15 dan tak payah datang ke sekolah bila hari cuti.... ada ke patut.... hahaha.

Hari ni Mem Besar mengajar 2 jam pasal ada kawan dia yang 'jual' 1 kelas kat dia...... pukul 12:30 baru habis. Pukul 12:30 baru habis???.... mana sempat nak pegi pasar. Aku mana boleh pegi pasar sorang-sorang.... pasal kat pasar banyak sangat godaanya. Maklumlah hari ni kan hari 'nat'.... kat pekan Jelawat mesti penuh dengan segala macam manusia.

Sebagai suami mithali.... aku hantar Mem ke sekolahnya.... kerana keratanya yang aku test power dengan anak lembu hari tu masih kat bengkel. Balik dari sekolah hanya sempat singgah kat kedai jual ayam je. Sampai di rumah Mem Besar dengan pantas dan lincahnya terus ke medan tempur dengan uniform cap dacingnya. Kelentang.... kelentung.... kelentang.... kelentung.... cup cap cup cap...... cup cap cup cap...... bunyi sound efeknya.... barangkali la kot, pasal aku sedang khusyuk di hadapan mimbar.... errr... baris ke-3, pasal respek kat yang tua-tua.

Balik dari masjid... dari luar lagi dah semerbak bau nasi ayam.... sungguh... memang harum sungguh nasi ayam yang Mem aku buat.... malangnya bau tak leh masuk dalam gambar..... hehehe.

Dalam serba kekurangan kerana tak singgah di pasar... Mem Besar masih mampu mengadaptasikan segala kemahirannya dengan apa-apa sahaja yang ada di dapur. Begitulah ketrampilan seorang Ibu Mithali

Kalau bau nasi tu boleh masuk dalam gambar ni..... pehh... korang mesti faham apa yang aku cakap ni.

Dalam microwave pula.... ayam yang diperap dengan rempah-ratus secret recipe Mem Besar sedang masak dan bertukar keemasan..... baunya juga.... memang mengiurkan.... tak sabar-sabar rasanya hendak membuka pintu.... bagai teruna yang hendak masuk ke bilik di malam pertama.... bila pintu di singkap, wahhhhh..... gebuuuu!

Jangan lupa pelengkap nasi ayam.... kicapnya juga hendaklah ditumis dengan perencah... ini juga mungkin secret recipe Mem Besar.



Errr... Sofia peminat kaki ayam... hehehe. Kat Kelantan perkara biasa je makan kaki ayam ni, tak de pantang larang.... emmm.... bangkali pantang larang tu pasal nak elak bebudak makan kaki ayam tu la.... baru la tak berebut dengan orang tua.... hehehe.

Maklumlah.... dulu-dulu bukan selalu dapat makan ayam.... nak makan ayam jenuh kejar ayam keliling rumah, habis sekampung tau ada orang nak sembelih ayam.



Apa lagi jom nikmatinya......

Walaupun simple je.... tetapi hidangan tengahari ini memang memuaskan. Lepas tu sepanjang hari 'sidai perut'...... kerana hari ni tak payah fikir nak buat lawatan ke sarang anak-anak Malaysia.

Selamat bercuti!

6 Comments:

  1. izman said...
    dari gambar pun dah nampak kesedapan nasi ayam tu. nak2 pulak resepi rahsia wife abang tu. saya pulak memang hantu nasi ayam. yg cerewetnya cuma kalau sup dan sambal dia.

    kalau saya gi area sana, kena buat buka tak malu singgah ni.
    Unknown said...
    errr... sebenarnya dia pandai masak nasi ayam ni pasal kawe yg ajar...hehehe. Maksudnya kawe jadi QC la... setelah percubaan berkali2,lama baru sampai memenuhi piawai tu....
    PARPUKARI said...
    SALAM TUAN, SEDAPNYA AYAM TU..

    KALAU MACAM NI PARPU NGAN KARI PUN TAK LEH CHALLENGE NI...
    Unknown said...
    salammmm....

    errr.... kena masak kari kepala ikan merah hari ni kot... pehhh
    Tijah said...
    shifu...tijah denge tok malunyer nok mitok resepi nih!!!

    *betul ke ni? hikhik
    kirana said...
    Sedap...nampak gambo je dh lapar. Kirana mane leh tngok hal-ehwal makan2 nih..mesti lapar. Nasib baik badan maintain je 53kg.

    Nasi ayam...1, teh tarik..1!!!!

Post a Comment