Monday, July 20, 2009

Anda guru yang bestari?



Dalam dunia online sekarang ni.... pemantauan terhadap guru juga dilakukan dengan cara yang sama. Terkini ialah pelaksanaan 'Smart School Qualification Standards' untuk memantau tahap kemahiran penggunaan dan pengaplikasian ICT guru-guru..... (Kalau nak taklimat lanjut pasal SSQS ni boleh tanya OneZ & DUN Behrang.... :) )

Minggu lepas aku dah mendengar taklimat pasal Pembestarian Sekolah ni di BTPN. Hari Khamis lepas.... aku dah bagi taklimat kepada semua cikgu-cikgu..... seramai 30 orang guru dan 30 orang murid di pilih untuk menjadi responden, menjawab pelbagai soalan tentang tahap kemahiran ICT masing-masing dan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pemelajaran.

Setiap responden hendaklah menjawab instrumen bagi mewakili subjek yang mereka ajar. Mereka juga hendaklah menjawab soalan pemantauan tersebut secara online dengan melayari laman web http://ssqs.moe.edu.my/ssqs/index.php . Bagi memudahkan guru-guru.... aku dah print instrumen bagi setiap responden. Mereka boleh memeriksa terlebih dahulu soalan-soalan yang perlu mereka jawab. Lepas tu, bolehlah mereka fikir-fikirkan apakah tahap yang mereka hendak tanda dari tahap 1 hingga 5.

Walaupun mereka perlu menjawab secara online.... aku fikir lebih baiklah mereka melihat dan membaca terlebih dahulu instrumen yang perlu mereka jawab. Sekurang-kurangnya tak adalah yang akan kena serangan jantung.... hehehe!

Aku beri mereka tempoh seminggu untuk menanda jawapan.... walaupun sebenarnya kalau sekadar nak tanda, hanya beberapa minit je diperlukan. Tapi tanda bukan sebarang tanda..... kerana apa yang mereka tanda, akan menentukan tahap kebestarian sekolah secara keseluruhannya..... keputusannya akan menentukan berapa 'bintang' yang akan sekolah dapat. Bila cakap pasal 'bintang' ni la yang leceh sikit ni. Guru Besar dah sampaikan hasratnya supaya berada di tahap 3 bintang atau 4 bintang sahaja.... kalau kurang daripada tu... payah pula nak bersoal-jawab.... kalau dapat 5 bintang pun, nanti jenuh pula nak menerima 'tetamu' tak diundang. Jadi untuk mengelakkan situasi tu.... kena la pandai-pandai!

Selain daripada implikasi terhadap sekolah..... pemantauan ini juga sebenarnya akan menjadi 'Key Performance Indicators' (KPI) bagi setiap guru secara individu. Sekarang ni kan sana sini duk sibuk dengan KPI...... jadi setiap guru kena fikir masak-masak sebelum nak tanda borang masing-masing.

Bagi guru-guru yang sudah dilantik sebagai Penyelaras Bestari sekolah (jawatan hakiki tu....hehehe) atau Penyelaras ICT sekolah (bagi yang belum dilantik secara hakiki.... macam aku..... hehehe) ada borang khas untuk dijawab..... sebelum nak jawab, kena la tengok-tengok dulu apa yang cikgu-cikgu dan murid-murid jawab.... bukan apa, takut seimbang pula nanti.

Diakhir taklimat.... aku berpesan kepada guru-guru.... "jawablah semua instrumen tentang tahap kemahiran ICT masing-masing dengan ikhlas dan jujur..... di samping 'spelet' sikit-sikit"..... hehehe! Nasihat aku.... "tandalah tahap 3 dan 4.... 5 jarang-jarang, 2 kadang-kadang"

Minggu ni aku tak ada di sekolah kerana menjelajah daerah-daerah untuk menjalankan TID.... minggu depan bermulalah kerja-kerja menjawab instrumen SSQS secara online.... semuanya mesti siap sebelum 5 Ogos. Berapa bintang tahap bestari anda?

6 Comments:

  1. DUN Behrang 2020 said...
    Patut arrr tersedak2 je...ada org sebut nama rupanya...eh...ssqs la pulok!!!
    Unknown said...
    SSQS ni kijoan puok demo la ni... gedebar belako cikgu2, takut kena pantau onsite lepas ni.... nak tanda 1-2 kang susah nak bersoal jawab.. tanda 5, kang jadi sohor sgt pulok... dilema ni
    arsaili said...
    salam...macam2 plak dah..melestari..membistari eheheh
    ckLah @xiiinam said...
    .....aku dapat 18 bintang?
    Guanu tu?




    He..he...he...




    Gege deh!!!
    Unknown said...
    arsaili-
    esok berlari2 kat tanah merah pulokkk

    ciklah-
    ambik kat ko la bintang2 tu... kang ko merajuk pulak.... payah nak mujukknyeee
    azlanlin said...
    Kaedah menjawab seperti yang diingini seumpama kepimpinan terpimpin. Heheheh...

Post a Comment