Monday, June 1, 2009

Sedap lepak


Petang kelmarin... aku baru nak bercadang 'buat peluh' cangkul tanah lori ke-7 yang ada kat depan tu. Vromm... lori penjaja kerusi batu singgah. Dengan senyum simpul dan ayat bodeknya yang menusuk kalbu.... cuba menggoda aku untuk membeli kerusi batu yang dibawanya.

"Waaa... laman cikgu dah come ni.... kalau letak kerusi batu ni, kohor la comeee.... ambik la satu cikgu.... murah-murah je... RM 170 je..... ni buatan Malaysia ni.... bukan dari Siam ni... molek ni"

Amboi.... laju je dia membodek aku. Tapi apa nak buat kann... aku memang jenis 'angin tohor'.... tambah pula memang kena pada masanya... (baru gaji... hehehe), aku pun dengan gaya sombongnya jawab.... "ok.... mari sebijik"

Dan petang itu muncullah kerusi batu baru kat depan rumah aku.... walaupun tak dirancang nak habis RM170... tapi kira ok la kannn... penting gak kerusi ni... untuk lepak-lepak petang-petang atau malam-malam. Haaa... aku pun letak la kerusi tu kat laman atas.... kat laman bawah tu... tengah duk fikir nak buat apa. Sekarang ni nak clearkan tanah tu dulu.... biar rata molek... lepas tu plan nak buat pagar kat depan tu.... lepas tu nak tanam bunga, atau pokok yang sesuai untuk peneduh sikit. Maklumlah.... rumah aku ni mengadap matahari.... pukul 6:00 petang pun masih panas teng-teng.

Mem Besar pun tak de merungut apa-apa nampaknya bila aku panggil dia tengok kerusi batu ni.... suka la tuuu.... hehehe. Dia pun terus buat air dan bawak keluar biskut... terus la lepak-lepak. Tadi nak cangkul tanah kann..... alaaa, esok boleh buat.... susah apa.... hehehe!

12 Comments:

  1. onezaba said...
    pasang la pondok kecik satu...buat warung ngeteh
    soca said...
    whoaaa... tk sangka shifu mudah digoda... aku nk try la gini... wakaka!
    arsaili said...
    salam...iskkk rapuh iman la shifu nih ahahaha..apa pun memang cantek aaa dan satu benda yg praktikal untuk berehat2...tu pagar simen tu kasi la cat..baru naik seri..ahahaha
    Shifu67 said...
    OneZ-
    Pondok... warung... kat sebelah tu dah ada warung... hehehe

    soca-
    goda laaa... goda laaa.... aku memang rela digoda tauuu

    arsaili-
    tergoda dgn ayat penjual tu pasal kena pada masanya.... kalau hujung bulan... balik saja la dia. pagar tu aku sengaja tak cat... pasal aku suka warna ori... nak kasi lumut naik
    faiz said...
    salam singgah shifu... laman luas kalu letak pergola best tueh..pas tue tanam pokok yg lilit2 tueh..fuh..bestnya...
    Shifu67 said...
    faiz-
    pengola eii.. pah tu tanam pokok yg lilit2 eii... tambah melilit la hutang aku... hehehe
    xiiinam said...
    kuIna LadyInRed said...
    nie sy datang nie... bwk setong biskut

    mari2 mari.. pok pek pok pek..

    uhh tnam pokok jambu kat situ nanti teduh..
    kirana said...
    Tanam pokok jambu mane beh! Jom kita tanam pokok durian, pokok manggis dan pokok langsat. Confirm teduh sesangat le taman shifu nanti.

    Dah teduh nanti, leh le Kirana bertandang. Numpang melepak. Jgn lupa biskut!
    sakurasa 2 said...
    nanti sakura singgah nak lepak kat kerusi batu tu....
    Shifu67 said...
    CkLah-
    W'salam... jom makan biskut

    Kulna & Kirana -
    weii... weii... ni laman rumah aku tau

    sakurarasa-
    jemput singgah... biskut bawa sendiri... hehehe
    Tijah said...
    ok la tu...tahan lama tahan hujan kan benda ni? kalu saya pun...mmg saya rembat. heheh...

Post a Comment