Sunday, June 28, 2009

Urut Dada

Seorang cikgu yang ensemmm..... penuh semangat, masuk ke dalam kelas.

Selepas gedebak-gedebuk dengan hal-hal pengurusan kelas..... aktiviti pengajaran dan pemelajaran (pemelajaran yeee... bukan pembelajaran.... sila betulkan tatabahasa anda... hehehe) pun bermula.

Cikgu : Sazwan... cuba kamu buat ayat dengan menggunakan perkataan 'makan'

Sazwan : Senang je cikgu.... Selepas makan ayah saya mencari jerung

Cikgu : Oooo... ayah kamu pergi ke laut lepas makan yerrr

Sazwan : dokk laa cikgu... ayah saya tidur jahh lepahh makee

Cikgu : Awak kata ayah awak mencari jerung lepas makan... maknanya ayah awak jadi nelayan le tu.

Sazwan : lepas makan ayah saya cari jerung nok tiduuu

Cikgu : (urut dada..... )

ps:
jerung - tempat/ruang/sudut di dalam rumah.

14 Comments:

  1. azza_irah said...
    hekhekk..den pun tertipu...
    bagus sbnarnya budak ni..tak melupakan asal usul loghat daerah...bukan mcm sstgh orang...hahaa..
    Shifu67 said...
    ding dong... hehehe...

    duk kat jerung manooo
    Tijah said...
    heheheh...

    dapat jerung tepi2 tiang best kan... sambil2 garu belakang
    ONE ZABA said...
    buat sup sirip jerung elok budak tu.
    Cikgooden (Selumbar Emas). said...
    jerung tu bukan ikan ka bang?..saja tanya..
    kirana said...
    Uiiihhhhh!!! Anak murid sape la tuh?
    secangkir madu merah said...
    apa maksud murid tu dengan perkataan jerung tu? jerung tu kan nama ikan?
    Shifu67 said...
    Tijah-
    garu dgn gigi jerung lagi behh ni

    OneZ-
    hehehe... jenis bakar tak hangus ni

    COden-
    aku tak leh eja ikut nahu sebenar... huhuhu

    Kirana-
    siapa laaa cikgu dia nii

    SMaduMerah-
    kalau cari mana dalam kamus memang tak jumpa maksud budak tu kata... hehehe
    xiiinam said...
    Salam....
    xiiinam dah hidup semula....
    dan akan kembali bermak yong kat sini.....



    buleh ke.....


    He..he...
    Shifu67 said...
    sila... sila... Cikgu Oden boleh palu gendang... ko bemakyong puas2
    Mak Su said...
    ooh.... ingatkan nak buat shark fin soup
    xiiinam said...
    Lamanya kau mengurut dada ya...
    Tak up-date up-date...








    Sibuk kat Manek Urai ek...
    faiz said...
    kelakarnya.... baru tau jerung tue loghat sana... ingat kot ikan jerung..hehe...
    zuls said...
    hahaha.. kelakar nie.. lama dah tak dengar perkataan 'jerung'. Ni buatkan rindu nak balik kelantan ni.
    erk. BTW, salam ziarah

Post a Comment