Monday, July 7, 2008

Protes Konsert Tonggeng

Selepas tamat pilihanraya hari tu, aku dah tutup semua aktiviti kepolitikan dan kepartian. Bagi aku selepas habis tempoh kempen dan selepas selesai memangkah, maka selesailah tanggungjawab sebagai seorang pengundi/pemilih.

Selepas itu, semua sepatutnya kembali ke posisi asal dan buat kerja. Parti yang menang sudah membentuk kerajaan. Malahan sudah habis pun tempoh 100 hari pembentukan kerajaan. Suka atau tidak suka.... hakikatnya kita sudah diberi peluang untuk memilih dan kita sudah memilih.

Namun sebagai 'ore biasa'.... kita sentiasa mengikuti kerancakkan dan kerencaman dunia politik tanahair. Bagi penyokong 'tegar'... mereka akan bertindak selayaknya sebagai 'hardcore' setiap parti.

Semasa musim pilihanraya... aku sukarela menjadi penulis dan menyediakan sebuah blog yang agak 'sohor' juga ketika itu.... http://siapanakjawab.blogspot.com/2008/07/ketua-protes-vs-ketua-konsert-tonggeng.html dan juga beberapa blog yang lain.

Selain daripada itu aku sering juga 'berperang' di alam siber. Itu pun aku sudah semakin tak sempat nak teruskan aktiviti kempen siber tu, kerana bulan-bulan terakhir, aku bertugas menguruskan data-data sulit, yang menghalang aku untuk 'berkarya'

Dalam tempoh 100 hari ini, perkara 'panas' dunia politik tanahair ialah isu minyak naik, dan isu 'main belakang' Anwar Ibrahim. Yang lain-lain tu hanyalah cerita-cerita politik biasa sahaja.

Alamak... panjangnya intro!

ProtesCuma hari ini.... ditengah-tengah keriuhan isu-isu politik yang sudah melalut-lalut tu, yang paling menarik perhatian ialah karnival 'protes' ala-ala 'jom heboh' yang di anjurkan oleh 'Barisan Pakatan Rakyat'.

Hasrat untuk m enghimpunkan sejuta orang nampaknya tidak kesampaian. Stadium yang boleh memuatkan 50 ribu orang pun nampak kosong, bila hanya bahagian padang saja yang diisi. Nak kata berapa ribu tu, aku tak tau la.... dalam surat khabar pun sebu t ikut sedap mulut je... ada yang kata 5000, ada yang kata 10,000, yang paling tinggi mungkin yang dilaporkprotes06072008103an oleh Sayuti Omar... 30,000 orang.

Matlamat perhimpunan ialah untuk menuntut kerajaan menurunkan harga minyak. Tapi rasanya, perkara tu bukan menjadi keutamaan mereka yang pergi ke sana. Sebahagian besar yang hadir tu kerana cuma hanya suka 'berhimpun' dan kemudian dengar ceramah.

protes tonggengDan yang paling lucu... kejadian lagak londeh dan tonggeng penyanyi rock. Mujur 'mamat' tu memanaskan suasana perhimpunan, kalau tidak perhimpunan itu tentu akan menjadi bertambah hambar. Sekurang-kurangnya mereka yang berhimpun tu dapat juga la melakukan aktiviti 'baling-baling' dan 'memekik'. Sekurang-kurangnya dapat la jugak mereka melepaskan gian 'baling-baling' dan 'memekik' kepada FRU... hahaha! Maklumlah.... nak 'baling' polis & FRU tentulah tak ada sebab, kerana polis pun tak ada.


1 Comment:

  1. cikgooden said...
    protes...minyak naik harga..buat konsert guna duik berjuta..
    apa crita..

    salam ziarah..cikgu.

Post a Comment