Wednesday, September 30, 2009

Kelantan dilanda ribut kencang



Pemandangan yang dirakam di belakang rumah.... kat depan tak leh nak rakam, pasal angin streight dari kawasan di hadapan rumah.... sekerat ruang tamu masuk air. Kejadian kira-kira pukul 6:00 petang.... mujur sekejap je

~~~~~~~~~~~~~~~~

KOTA BHARU 30 Sept. - Ribut kencang melanda beberapa kawasan pesisiran pantai di negeri ini hari ini mengakibatkan seorang maut, empat parah manakala lebih 100 buah rumah rosak.

Menurut Jabatan Meteorologi Kelantan, angin kencang yang bertiup selaju 50 hingga 60 kilometer sejam itu melanda beberapa kawasan pesisiran pantai di Kelantan dan Terengganu.

Kejadian yang berlaku kira-kira pukul 3.30 petang itu mengejutkan penduduk terutamanya mereka yang berada di tempat terbuka. Kebanyakan mereka bertempiaran lari mencari tempat perlindungan lebih selamat ketika ia melanda secara tiba-tiba.

Ribut yang disusuli hujan lebat itu melanda beberapa kawasan jajahan Bachok, Pasir Puteh dan Tumpat yang terpaksa bergelap ekoran bekalan elektrik terputus.

Sehingga lewat petang ini, pasukan Bomba dan Penyelamat Kelantan menerima hampir 50 panggilan kecemasan, kebanyakannya di jajahan Tumpat.

Mangsa yang menjadi korban dihempap pokok tumbang ialah seorang gadis, Nurul Ain Ibrahim,19, di Bachok manakala empat yang cedera ialah peniaga di pasar Pengkalan Chepa, dua daripada mereka ialah Mohd. Hazrul Ismail, 27, dan Yaakob Yusof, 70.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar bandar ini dan Bachok mendapati, berpuluh-puluh batang pokok dan papan iklan tumbang sehingga menimbulkan keadaan kelam kabut.

Jurucakap Jabatan Meteorologi Kelantan memberitahu, laman web jabatan berkenaan telah mengeluarkan amaran ribut petir dan hujan lebat di seluruh daerah di negeri ini kecuali Gua Musang bermula pukul 3.50 petang sehingga awal malam ini.............

Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri

Shared via AddThis

4 Comments:

  1. INNA AB said...
    salam..MsyaAllah...sya trbca dlm 1 blog psl ribut ni...psl tv dh beberapa th ni...jrang tgk..bila melintas je..sya kerling tgk...sebenarnya sya trghalit utk brtnya kabar kt mak di Besut...umah mak pun kena gak..tp x teruk..zink umh je beberapa keping melyang..sib baik ada hubby yg prhatin tel tnya org tua tuh...huhuhu...
    Shifu67 said...
    telefon org tua tu.... jgn tak telefon... beberapa keping zink melayang.... haaa... kena hantar beberapa keping pitih tu... tak kan tno khaba je kannn... hehehe
    Kamsiah said...
    lamo ambo tak kelik kelate...lepah mak takdok...tak best raso bila kelik
    Shifu67 said...
    Balik la weiii... jange buat lagu tu... worih-waroh ado lagi...

    (aku pun tak balik raya ni... huwaaaa)

Post a Comment