Thursday, September 3, 2009

Ini Bukan Iklan

Anda fikir.... besar perbelanjaannya untuk sihat!
Anda lupa.... perbelanjaannya lebih besar jika anda sakit!


Ramadhan sudah masuk minggu yang kedua. Maknanya cuma tinggal lebih kurang 2 minggu sahaja lagi... kita akan kembali kepada aktiviti biasa terutamanya dalam hal makan minum. Proses 'pencucian' dan 'pensucian' akan berakhir tidak lama lagi. Bagaimana dengan Cabaran Tukar Saiz Seluar?..... Bagi aku dan rakan-rakan, mungkin sudah terasa bahangnya... kerana setelah 2 minggu puasa, hasilnya taklah seberapa.... hehehe.

Dua minggu sebelum sebelum Ramadhan dulu.... aku mulakan diet dengan menggunakan produk Herbalife. Starter kidnya berharga RM260 terdiri daripada sebotol Nutritious Mixed Soy Powder Drink (550g), sebotol Blended Soy and Whey Protein Powder (240g) dan sebotol Tea Mix (100g). Supplement ini cukup untuk keperluan pemakanan untuk 2 minggu. Aku mengikuti jadual diet dengan teliti dan mengawal apa yang dimakan.... sekurang-kurangnya aku telah mengambil berat kalori yang aku makan setiap hari. Memang terasa kesegaran walaupun sedang berdiet, kerana dengan bantuan pemakanan/shake yang digunakan, pengambilan kalori aku cukup untuk memenuhi keperluan kalori normal seharian kita.

Selepas 2 minggu... kebetulan masuk bulan Ramadhan.... aku cuba untuk berdiet dengan keberkatan berpuasa pula. Tanpa sebarang supplement.... aku cuma cuba mengawal kalori makanan yang diambil. Aku melakukan ini kerana hendak melihat/merasai apa perbezaan antara berdiet dengan menggunakan supplement dan tanpa supplement. Keputusannya.... selepas 2 minggu berdiet dengan supplement yang terkawal daripada segi nutrisinya apabila menggunakan produk Herbalife, dengan berdiet tanpa apa-apa supplement.... dari segi penurunan berat badan memang berlaku penurunan tetapi apabila berdiet tanpa apa-apa supplement, ternyata bukan sekadar berat badan yang turun, tetapi kondisi kesihatan juga merosot kerana kekurangan nutrisi yang diperlukan oleh badan. Inilah yang dimaksudkan dengan 'berdiet yang tidak sihat'. Maklumlah... kita bukannya tahu sangat setakat mana nutrisi makanan yang kita makan seharian.

Setakat ini.... beginilah keputusan yang aku dapat

Tarikh 07/08/2009 13/08/2009 01/09/2009
Weight 96.7 kg 95.2 kg 93.6 kg
Fat 30.9 30.5 29.9
Water 50.6 51.4 51.3
Muscle 63.4 63.4 62.2
P.R 3 3 3
BMR 1918 1915 1875
Body Age 59 55 56
B.M 3.4 3.4 3.4
VFA 17 16 16

Melihat keputusan di atas.... memang berlaku penurunan berat badan yang agak terkawal.... malangnya apabila aku berdiet tanpa sebarang supplement BMR (daya metabolisma) telah menurun dengan ketara, sepatutnya BLR semakin naik, tetapi kerana kekurangan nutrisi makanan yang diambil, maka BMR aku juga turun, begitu juga dengan Muscle yang juga turun..... BMR dan Muscle sepatutnya naik.... keadaan ini menunjukkan aku telah kekurangan protein dalam badan. Body age yang sepatutnya menurun kepada umur sebenar (42) atau lebih rendah, telah kembali naik dari 55 kepada 56... keputusan ini muncul akibat kekurang Muscle. Apabila BMR aku menurun, maka kandungan VFA aku tidak berubah..... ini bermaksud lemak dalam badan aku masih belum menurun, akibat daya pembakaran lemak (BMR) aku juga yang telah turun. Begitulah lebih kurang dapatan daripada angka diatas. Kesimpulannya.... berdiet dengan menggurangkan pengambilan makan semata-mata, akan menyebabkan kita berada dalam situasi 'berdiet yang tidak sihat'

Maka... jika anda hendak berdiet... kita perlukan supplement yang memudahkan kita untuk menjaga nutrisi pemakanan yang diperlukan oleh badan. Maka sebagai memudahkan kita.... pilihlah apa juga produk supplement yang ada di pasaran.... Herbalife ke, JustMate5 ke, Shakkle ke atau apa-apa saja. Berdietlah dengan cara yang sihat dengan mengambil supplement yang sepatutnya untuk tubuh badan. Pilihan di tangan anda!

Setakat ini aku dah tukar saiz seluar dari 40 kepada 38. Sasaran aku ialah seluar saiz 36 dan berat badan dalam lingkungan 80 kg. Pssttt.... aku berdiet bukan nak kurus, tetapi cuma nak shape semula body je!.... hehehe.


15 Comments:

  1. joegrimjow said...
    bmr, bukan blr
    basal metabolic rate

    terbaik la
    semoga berjaya!!
    Unknown said...
    haaa... tu la yg aku nak tulis tu... berasa dah pelik je BLR tu... hehehe
    ONE ZABA said...
    wah, macam ahli sains la ko ni.

    aku pulak sebelum pose hari tu....

    berat 78

    pinggang 37

    sekarang ni...

    berat 76

    pinggang... boleh dah pakai saiz 35.

    ya beda beduuuuuu!!!!!

    aduhhhh, pedih perut aku ni!!!
    DUN Behrang 2020 said...
    Tahniah untuk korang yg dh bjaya menghampiri matlamat...aku psl shifu x jemput join korang so aku dok diam2 la...lgpun 'tarikh peraduan' dh tutup...bro, nanti dah shape body tu tayang kat sini k! Meh kami bagi markah!
    Yunus Badawi said...
    Anak aku pernah menjual Herbalife ni. Dia dan nenek dia (emak aku) ada makan.

    Dah 2 minggu aku rasa baru turun beberapa tahil aje walaupun aku tak makan banyak huhuhu
    faiz said...
    wahhh... dah turun 3kg tue..by d time abis posa..konfim turun another 3kg kot...huhu..jeles nieh..
    Brahim Nyior said...
    Don't give up Shifu,

    Jangan patah semangat. Teruskan. Kalu boleh, merokok tu berhenti sekali. hehehehehe
    Unknown said...
    OneZ-
    perut ko pedih????.... ko buat opret sedut lemak eiii...

    DUNBehrang
    laaa... siapa kata tak jemput... kawe dah open kat semua tuu... tapi tak kisah la... masih boleh ikut pasal ada 2 minggu lagi poseee

    YB-
    nampak sangat ayat dengki...

    Ko makan pasal niat nak kurus tu.... aku makan niat nak sihat... huhuhu

    Faiz-
    yer... penurunan yg terkawal... kalau nak turun cepat, pegi buat sedut lemak le kann... hehehe

    Brahimnyior-
    haaaa... ni baru ayat motivasi, hehehe
    errr... mana ko tau aku hisap rokok
    arsaili said...
    salam ramadhan..nak shape body ada kaitan ngan life begin at 40 ker? ahahahaha
    ckLah @xiiinam said...
    Life begin at 40?







    Habis....selama 39 tahun tu kau buat apa bro?
    Unknown said...
    arsaili-
    nak shape body tu hanyalah 'antara' yg hendak diambil perhatian... apa bila dah masuk 40 ni... yg lain2 tu... kandungan gula dlm darah, tekanan darah, saluran jantung, ginjal, hati, paru2.... dan lagi... dan lagi

    ciklah-
    selama 39 tahun dulu tu... aku main guli, main getah gelang, menyelam kat sungai masa bulan puasa... pakai seluar saiz 28 sebelum kahwin.. cuma satu je yg aku tak pernah buat... mengorat budak Taayah, terutamanya ko.... hahaha

    ok... menu buka puasa hari ini ialah... daging goreng bersos lemon, ikan siakap stim, dan udang celup tepung... makan dgn sesenduk/sejemput nasi.... jaga kalori anda... :)
    ckLah @xiiinam said...
    ...aku pun tak rela diorat kau...cis!

    Astaghfirullahal'adziim...meraban di malam nisful sya'aban ni pulak....

    Assalamualaikum...
    Mintak lalu ya...nak balik dulu...
    ckLah @xiiinam said...
    Ehhh...latah pulak.
    Malam Nuzul al Quran...

    Nisfu Syaaban pulak perginya....hiks!
    IMANSHAH said...
    Semoga berjaya tukar saiz keluar..raya ni nampaklah tough sket
    Unknown said...
    ciklah
    banyak la ko punya nisfu....

    hoii... hoii... ni guli sapa tetinggal ni...

    imanshah-
    control mancho... hehehe

Post a Comment