Monday, December 7, 2009

Chicken With Italian Herb

Jom layan Secret Recipe aku hari ini..... Chicken With Italian Herb


Jom bersilat di dapur...... potong isi  ayam sesuka hati.... masukkan dalam pan dan kacau-kacau.

Tambahkan apa-apa yang patut.... secubit garam.... kalau nak bubuh 'Knorr pasti sedap' pun boleh.... tapi kalau korang jenis sakit kepala kalau makan, (macam hero suri kat Teluk Intan tu) tak payah bubuh pun tak apa.
Kacau-kacau lagi sehingga kering air.



Bila dah nampak kering sikit..... mulakanlah memasukkan ramuan yang lain.

Sesudu cili sos untuk mendapatkan rasa manis..... jangan banyak sangat, nanti hilang rasa ramuan utama.

Masukkan sesudu Italian Herb untuk membangkitkan aroma.

Terus kacau.... cung ceng... cung ceng...

Dan akhir sekali masukkan perasa utama menu hari ini.




Perasa utama ialah Barbeque Sause oleh MasterFood.

Sebelum angkat, masukkan bawang besar dan potongan cili.... alahai cili merah tak de pulak.... cili hijau je yang ada.... hantam jelahh!




Taraaaa!..... dah siap.

Lihatlah sinar keemasan hasil gabungan cili sos dan sos barbeque tadi.

Aroma herbanya pulak.... pehhh!






Kalau tak percaya.... boleh tanya anak aku.... hehehe!



Juri sedang menguji menu hari ini.

Emmmm..... hingga tak terkata!






Dan keputusannya..... sudah cukup jelas.

Tester menu aku dipaksa menunjukkan tanda puas hati.

"Abah bila masak memang beshhh!"









Oppsss.... nanti dulu.... dengan pantas..... terus masukkan sayur ke dalam pan tadi.


Chissss..... jutssssss.... ini satu lagi secret recipe

Pan lepas masak ayam tadi jangan dibasuh.... rugi, kerana sisa ramuan tadi masih ada.... jadi lebih baik kita manfaatkannya.

Cuma mungkin perlu tambah sikit garam dan 'Knorr pasti sedap'

Dalam masa yang sama.... kerak sisa masak ayam tadi kembali cair dan dah cukup untuk menjadi ramuan sayur.... pan pun senang nak basuh lepas ni... hehehe!




zuup.... zaap... zuup... zaap.... siap


Sekianlah dahulu rancangan masakan kita hari ini.

Sehingga berjumpa lagi dilain siaran.


15 Comments:

  1. xiiinam said...
    nak tukar dalam bahasa Banjar lah nama resepi ni..... Berubah tak raso eh!

    :)


    Psst: Pi lap lensa kamera kau cepat. Habis kena percik dek minyak!


    Kami baru habis makan kenduri....ada asam pedas tetel....ikan bawal masam manis dan udang galah kacau tempoyak....(nama Melayulah....tapi.....errrkkk....Alhamdulillah)
    Shifu67 said...
    hahaha.... aku nak buh nama omputeh sikit pun tak leh...
    INNA AB said...
    blh tahan lah shifu....agak2... ank2 x kebuluran..n xlah hari2 tapau ek..
    sesekali memanglah sdap...hehehe..
    n apa kata lah ye...seandainye tugas suri trsngkut trus d bahu u....uwa..uwa...bkan lagi bersilat kot???
    Shifu67 said...
    ina
    iksss... ni lagi sorang yg mencuriga kewibawaan jejaka di dapur... dus..duss
    DUN Behrang 2020 said...
    Aku mmg percaya ko handal setarap cam chef wan tu...aku nk daftar le kelas masakan ngan ko...tapi pengerasnya jgn keras sgt musim2 ujan ni bro!
    Cik Cookie said...
    say goodbye to Chef Wan and most welcome to Mr Mama.
    Cik Cookie said...
    say goodbye to Chef Wan and most welcome to Mr Mama.
    Shifu67 said...
    DUN
    hehehe... nnt masuk kelas, jgn ko ngelat bilang hari... hohoho

    Siti Cookie
    apa klas chef wan... hari tu dia belajar kat abg tuu... muhaahaha
    Che' Pit said...
    hmm pakai apron dah bagus dah, tapi mana penutup kepala nya.. hmm nak join DUN gak masuk kelas..
    lupekanje said...
    adeiihh....boley tahan gak shifu kita ni masak memasak...
    Gaya tu dah ada....rsa tu, belum rsa lagik...ekekke..
    Shifu67 said...
    che pit
    tu dah kira ok la tu... selalu tu stryle mamak je

    acik
    ikss.. kalau ko rasa, mesti ko termimpi2.... baik ko jgn rasa, kang jenuh pulak aku nak masak
    Mak Su said...
    zas zas zas! wow! hebatlah!
    juk said...
    wow! hebat nyer. aku reti buat tomyam je. sebenarnya kita kaum lelaki ni boleh memasak tp dlm keadaan terpaksa la. buat apa ada bini kalu x reti masak. dok gitu, abg syifu? lepas masak tu jgn lupa kemaskan dapur plak. hah...bagi aku bab ni la yg paling malas, esp bila dah kenyang perut. hheheheheheh
    Shifu67 said...
    Mak su
    layan.... zasssss.... hehehe

    juk
    ikss... aku memasak pasal sayang bini laaaa... ngeh ngeh ngeh
    sonata anak kancil said...
    huh aku tak rasa pun hanya tengok dah tahu SEDAP!
    wa caya la lu...mantop!

    masak lagi bang...jangan tak masak...kasi tutup itu kedai!

Post a Comment