Monday, October 6, 2008

2 Oktober/Syawal - Di rumah mak.... tak apa yang di buat. Pagi-pagi abah ajak ke Simpang.... nak beli benda-benda yang patut untuk dimasak. Raya kedua, masih banyak kedai yang tak buka... dan cina jual ikan dan sayur pun apa lagi... potong kepala le hari ni!

Ni bukan iklan.... mak aku leader homestay kat sini!

Sepanjang hari hanya di rumah sahaja. Linda dah pergi ke rumah mertuanya di Bagan Datuk. Nolee tahun ni buat pertama kali berhari raya sebagai isteri orang di Johor. Hari Jumaat baru balik sini. Nonie akan balik petang nanti. Hisham dah balik rumahnya (walaupun tak jauh)

Nampaknya semua adik-adik tak de kat rumah, maka hanya tinggal aku je la 'kawan' abah sembang. Memang selalunya begitulah... bila aku balik, abah macam tak puas-puas sembang dengan aku.

Sebelah tengahari aku ke rumah Hisham..... nak ziarah anak saudara yang paling terkini (lahir seminggu sebelum raya) Maria Ibtisham namanya..... Hijazz dah dapat adik. Begulung lidah aku nak sembang dengan adik ipar yang sorang ni... hehehe!

Selepas itu aku tak ke mana-mana pun, kerana kami nak balik ke kelantan lepas Asar nanti.


Sebelum Maghrib, kami sampai di Gerik dan berhenti di R&R Perah. Hanya dua buah kedai makan je yang buka.... kereta yang baru keluar dan yang nak masuk Kelantan dah penuh.

Tokey kedai makan tu nampak dah tak larat nak layan pelangan..... "semua dah habis", katanya. Tinggal mee kari je! Mee kari pun mee kari lah.... kebetulannya anak-anak memang minat mee kari!

Selepas maghrib.... kami teruskan perjalanan balik. Kenderaan yang keluar dari Kelantan sudah mula banyak. Perjalanan lancar sahaja hingga ke Jeli.

Perjalanan lancar tadi di kawasan laluan keluar dan masuk Kelantan. Dalam Kelantan jangan harap la.

Seperti yang diduga.... bila sampai sahaja di simpang ke Tanah Merah, jalan dah jem. Tak tau la jem nanas ke jem strewberry!

Dua jam masa diambil bagi jarak 2KM sebelum sungai Kelantan tu. Bila berjaya sampai di jambatan barulah perjalanan boleh kiro sikit, untuk menuju flyover jalan Kuala Krai di Machang. Jem dari arah Machang ke Tanah Merah lagi teruk nampaknya.

Yang pastinya.... bile melihat plat kereta yang bersusun-susun tu... huruf W dan P memanopoli jalan hari ini.

Di Kelantan.... memang meriah berhari raya di jalan raya.... hehehe!

2 Comments:

  1. ijad said...
    jauh perjalanan tu.. tak letih ke..
    Shifu67 said...
    letih tu memang la letih ijad.... tapi mood hari raya mengatasi segalanya. Bagi 'orghe luar' macam aku ni... feeling balik kg tu paling seronok(masa atas jalanraya)

Post a Comment