Friday, January 30, 2009

Balik kampung....

Sempena cuti 'laya cineee' yang panjang ni..... ramai yang malikk, ehh.... balik kampung. Bagi yang ada cuti panjang macam kami cikgu sekolah la kannn.... bagi yang kena kerja gak masa cuti musim perayaan ni, tak payah dengki la. Tambah pulak sekarang ni sana sini cerita nak buang pekerja kembali melanda negara.

Kami balik hari sabtu.... rasa-rasanya hari ni jalan mesti sesak. Kereta yang menghala masuk ke Kelantan mesti berduyun-duyun..... maklumlah, kan Kelantan ni paling aktif ekspot orang dia kerja kat luar Kelantan.... sebab apa, emmm... tak payah cakap la!

Yang untungnya..... aku selaku 'orghe luar' bila balik kampung musim raya begini, jalan hala keluar Kelantan tak tersumbat. Bertolak pagi tadi dalam cuaca redup...... lega la sikit, pasal anak-anak aku tak suka pasang aircon...... semuanya spesis mak dia, semua kena stanby beg plastik.

Selepas dua jam memandu..... kami dah sampai di Bukit Bunga. Seperti biasa, bagi yang memandu menghala ke Perak, selalunya akan singgah di sini untuk membeli apa-apa yang patut kerana inilah pekan terakhir sebelum melintasi sempadan. Selepas Bukit Bunga kita akan sampai di Kampung Batu Melintang dan kemudian akan bermulalah pendakian merentas Banjaran Titiwangsa. Tengahari tu, Bukit Bunga dah mula meriah dengan kereta yang baru sampai, kebanyakkannya yang menghala masuk.

Sebelum masuk kawasan hutan belantara Banjaran Titiwangsa, maka saya nasihatkan berhentilah di salah satu stesyen minyak yang ada kat situ..... pilihlah kat Petronas ke atau Shell. Saya selalunya isi minyak full tank kat Petronas tapi berehat kat Shell. Kat situ biasanya lega sikit berbanding kat Petronas yang sesak. Selesaikanlah semua urusan peribadi kat sini, kerana saya tak suka berhenti singgah kat atas bukit nanti. Saya selalunya terus memandu hingga sampai ke Grik tanpa henti.

Melintasi sempadan Kelantan - Perak, tidak jauh dari situ kita akan sampai ke tempat perhentian yang agak popular di puncak Titiwangsa. Pemandangannya memang cantik.... tapi bila kami sampai, kawasan tu dah begitu sesak dengan kereta yang berhenti, sebab tu selalunya kami tak singgah kat situ..... lagi pun kan dah berhenti rehat tadi kat Batu Melintang.

Memandu dalam cuaca yang redup memang melegakan. Kat atas bukit ni kalau siapa yang pasang aircon memang biul la kannn.... cuacanya lagi nyaman kalau memandu dengan membuka jendela luas-luas, jangan buka pintu dah la!

Selepas lebih kurang dua jam memandu dah sampai di Grik..... aku tak peduli berapa km, aku memandu pakai agak ikut jam je kat sini.... dan selalunya aku akan rehat sejam di Hentian Perah. Dalam dua jam lagi memandu aku akan sampai di kampung.... dekat-dekat area Kampung Gajah. Maknaya aku memandu 6 jam rehat sejam.... 7 jam la atas jalan. Minyak masih ada separuh tangki lagi, jadi nampaknya tak payahlah isi minyak kat situ, baik isi minyak kat Hentian Sungai Perak nanti. Aku rasa kali ni macam jimat je minyak..... barangkali kes minyak dah murah kot!

Sampai di Hentian Sungai Perak..... berhenti sekejap untuk isi minyak full tank. Aku suka penuhkan tangki kerana selepas ni tak payah isi lagi masa di kampung. Kat Petronas tu ada pulak gerai kopi free.... jom la pekena kopi secawan...... secawan????.... aku bantai bercawan-cawan..... hahaha!

Di Lebuhraya.... laluan ke utara juga sudah mula perlahan.... mujur aku hanya sekejap saja je atas highway ni.... masuk di Kuala Kangsar dan keluar di Tol Jelapang...... Tol Jelapang sudah dipindahkan ke kawasan yang lebih selamat sikit berbanding yang dulu. Mudah-mudahan selepas ni kuranglah sikit berlaku kemalangan akibat kenderaan berat yang kerosakkan brek selepas turun dari terowong Menora.

Cik Lah suruh aku beli buah salak, tapi sekarang ni baru lepas musim hujan kat Kelantan.... buah salak tak de.... yang ada hanya ni je..... salak hutan, jadi aku tak beli la..... pasal salak ni masam..... sorry la cik Lah dehhhh!

10 Comments:

  1. xiiinam said...
    Kali terakhir ke Kelantan masa cuti 50 tahun merdeka. Tidur 2 mlm di Hotel Perdana. Di sana anak buat hal, ajak pi mana pun tk nk. Yang besar kemaruk main bowlig kat kompleks sukan hotel, yg kecik kemaruk ngulang swimming pool, Si abah kemaruk berkubang kt bilik je…. si ibu, mana reti nk shopping sorang..hu..hu..hu. Masa lalu banjaran titiwangsa, kami bukan saja buka tingkap…....malah bumbung juga. Baliknya, ckLah drive dari Tanah Merah sampai Sungai Perak tanpa henti, suami duduk belakang main teka teki dengan anak.. lepas tu suami ganti drive sampai Teluk Intan. ckLah duduk sebelah…mengupas dan menyuapkan buah salak….Beli buah salak 7 kilo. Sekian laporan-Bernama
    jane said...
    salam cklah...
    amboi...detail tuh...

    salam shifu67,

    sekolah saya x cuti...huhu. keja jugak. siap kena praktis netball lagik. ada ke makcik2 ni nak kena main netball....sakit badan den...

    selasa depan coti lagik - jubli perak sultan azlan. isnin aje sekolah satu hari....anak2 saya dah heboh x nak pegi gak isnin tu.
    Cikgooden (Selumbar Emas). said...
    salam, shifu,

    wah....hentian titiwangsa mmg tempat wajib singgah jika ikut higway timur barat...

    tempat tak la best mana, cuma rasa sejukkkkkkk tu yg best!..

    cuti panjang... hang no! seronok 'mencinakan' diri di kampung...
    Shifu67 said...
    Aku demammmm....... huhuhu

    ni la masanye nak bermanje2an.... maklumlah anak2 pun dah nak balik petang ni..... hehehe

    emmmmm.... emmmmm... emmmmm..... dgn gaya gesel2
    xiiinam said...
    Ni demam kena timpa daulat beta ni....


    psssssssst ;nk menggesel pi jauh-jauh...aku tk nak risiko sebarang jangkitan virus..he..he..he anti bodi aku belum pulih....
    Shifu67 said...
    ko demam.... mimpi sampai jepun. Aku lum cerita lagi mimpi aku cam mana.... hehehe
    ONE ZABA said...
    rugi la tak dapat ziarah orang-orang demam ni.
    Shifu67 said...
    aku tengah duk fikir, esok nak gi sekolah ke dak.... tapi aku jenis yg tak leh duk sorang2 kat umah, tambah pulak masa demam cam ni.... kat sapa aku nak gesel2 kannn..... achummm.... eeahhh.... eeahhhh..... shesssss..... shesssss
    xiiinam said...
    Terimalah puisi ini....
    Sebagai pengobat demam kura kau..

    Esok kan..
    Ahad kan...
    Kami kat Perak cutikan...
    Isnin sekolah sehari kan...
    Hari Selasa kan...
    Cuti lagi kan...

    Adeh...
    Shifu67 said...
    waduh.... indahnya puisi cuti-cutian ni.... ko nak gi mana pulak mimpi ni

Post a Comment