Saturday, January 23, 2010

Tuan Tanah melawat ladang

Tahun baru sudah bermula..... musim baru juga telah bermula.

Sempena hujung minggu... aku dan Mem Besar mengambil kesempatan untuk membuat lawatan kerja ke ladang.

Kalau ikut gaya 'tuan tanah' zaman omputeh dulu, masa melawat ladang kena pakai seluar pendek dan stokin paras lutut.

Tapi aku kan 'tuan tanah' zaman merdeka, jadi tak tergamak la nak pakai seluar pendek.... hehehe!



Mem Besar, sedang membuat tinjauan awal







Nampaknya kerja menanam sudah bermula






Tuan Besar, sedang meninjau kualiti tanaman












Ada sesiapa yang bercadang nak menempah bekalan lada?..... kalau setakat nak buat sambal tu tak payah la sain kontrak.... buang masa la nak layan kan.... muhahahaha!

15 Comments:

  1. Yunus Badawi said...
    masuk ladang pun kat tepi2 aje setakat nak ambik gambar apa kelas. Omputih dulu2 pun masuk sampai ke tengah ladang hehehe
    Yunus Badawi said...
    aku bercadang nak order bertan-tan lada tu utk buat cili sos di kilang aku yg baru nak buka tu tapi aku tengok mcm tak cukup aje. Mcm ni aku kena cari bekalan kat tempat lainlah ngeh3x
    joegrimjow said...
    lorh
    xtau plak ada ladang lada
    klu x ley buat bisnes ni
    Che' Pit said...
    YB.. dah kata tuan tanah melawat ladang.. sbb tu lah setakat kat tepi2 jer.. kalau kat tgh nanti kena tukar tajuk jadi tuan tanah turun ladang, ngeh ngeh ngeh..
    Shifu67 said...
    YB
    emmm... macam ayat tipikal melayu jee... huhuhu

    errr... tempahan dah tutup, nanti la tahun 2020 baru ko boleh sain kontrak dgn aku... hehehe

    joe
    errr... dah tau la ni...hehehe

    Che Pit
    emmmm... berapa kilo ko nak, ko ambik je... YB aku tak layan laa pasal dah lewat nak sain kontrak... huhuhu

    tapi rasa musykil la pulak aku, cam mana ko boleh sokong aku hari ni... macam ada ulat disebalik lada jee.... :-)
    ONE ZABA said...
    taka pasang rumah plastik ke.
    LiNda said...
    tolonggggg...

    Tolong hantar lada kat rumah saya .
    nak buat sambal belachan !!!
    Shifu67 said...
    1Z
    tak payah... ni lada solok... meh la makan nasi kerabu dgn lada solok

    linda
    berapa kontena ko nak.... ko buka kilang sambal belacan eiii...
    Zyma Da` Catwoman said...
    Salam Shifu.....

    Fuyooooo,jadi anak tani moden la ko skrg ni ye.....
    Bagus! Bagus!.....nanti aku boleh la order lada dgn ko. Hihihihi...

    ;)
    Shifu67 said...
    mintak mahal laa tuan2 kilang cili sos yeee.... tempahan bekalan lada sudah ditutup.... tunggu tahun 2020 baru boleh sain kontrak.... lalalala!
    pakmat said...
    ..sekarang ni, sifu, pelbagai tanah yang terbiar..elok juga kalau ditanam cili atau padi..drp ianya naik semak dan lalang..:)
    Yunus Badawi said...
    kalau nak jadi peladang berjaya tak boleh cepat melenting. Aku saja nak bagi ko semangat.

    caiyok caiyok
    xiiinam said...
    Selamat bercucuk
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    tanam!

    "....Kalau benih yang baik....jatuh ke laut menjadi pulau..menjadi pulau..."

    (Err...nasyid kan ni!)
    MaMa MoDeN said...
    salam cikgu shifu,
    Wah! dah jadi tauke cili pulak..
    tahniah, tahniah..
    berbudi pada tanah memang bagus..

    selamat bercucuk tanam & menuai hasilnya..

    p/s: solok lada? sedap tu, mem besar org kelantan mesti power buat solok lada yer....
    Shifu67 said...
    pak mat
    err.. kat beris lalang tu... hehehe. org offer 60K 2 ekar tu. nak tunggu sampai harga 100K baru jual.. hehehe

    YB
    oooo kat atas tu ko nak test la tuu... tapi aku coollll hehehe

    ciklah
    errr... nasyid utk ladang kambing cam mana pulak...

    jamnapari oh jamnapari.... boleh la kot

    mama moden
    mesti dah lama tak makan solok lada tu kann... teringat la tuuu :)

Post a Comment