Monday, April 6, 2009

Semakin sebal


Minggu ini merupakan minggu terakhir sesi latihan sebelum Kejohanan Olahraga MSS Kelantan pada 14 Febuari nanti. Sesi latihan hanya tinggal lebih kurang lima hari sahaja lagi.... sehingga hari ini, kami masih belum mendapat surat perlantikan rasmi sebagai jurulatih atau apa-apa surat tentang Kontingen Olahraga MSSD Bachok. Mereka yang duk di Unit Sukan kat opis tu barangkali lupa... bahawa pasukan ini akan mewakili daerah.... bukan mewakili sekolah. Mereka mungkin lupa bahawa sekarang.... pasukan ini adalah tanggungjawab mereka!

Sekarang ni.... aku hanya meneruskan latihan bagi 3 orang atlit Long/Triple Jump aku yang akan mewakili team daerah nanti. Sebagai atlit yang akan mewakili daerah.... sepatutnya bebudak ni sudah dikumpulkan untuk menjalani latihan secara berpusat. Malangnya.... akibat kealpaan... mereka yang bergelar pegawai unit sukan di pejabat... latihan pusat gagal diadakan, dan akhirnya.... latihan diteruskan oleh jurulatih masing-masing, ikut pandai-pandai masing-masing. Bagi bebudak yang tidak ada jurulatih.... memang sah tidoo je la!


Minggu terakhir latihan begini.... bagi jurulatih, sudah tiba masanya untuk mengintai-intai prestasi atlit team lain.... lepas tu membandingkan dengan prestasi atlit sendiri.... duk ukur, duk sukat, dan membuat 'kira-kira'... apakah hasilnya nanti.

Balik latihan petang tadi... aku membelek catatan-catatan lama.... tahun 2006 merupakan tahun yang paling menggembirakan aku kerana tahun anak didikku membuat catatan emas bagi ketegori 18P dan 18L.... malahan tercatat sebagai rekod baru kejohanan, dan masih belum dipecahkan lagi. Tahun itu juga adalah tahun tragedi pilu apabila kecundang dalam 'permainan politik sukan' yang kekadang amat memualkan. Tahun 2007 dan 2008... aku langsung tidak melibatkan diri..... hanya tahun ini sahaja baru aku kembali ke arena. Dan tentunya aku tidak mengharapkan apa-apa sinar pingat akan diperolehi tahun ini. Aku cuma ingin menyusuri kembali arena ini, dan membuat kemunculan kembali di pinggir sand pit mengiringi atlit-atlit semasa bertanding. Kehadiran jurulatih di pinggir arena penting sebagai sokongan moral kepada atlit yang bertanding dan juga sebagai serangan psikologi kepada atlit lawan. Sebab itu... sebelum hari pertandingan, kita mesti mengetahui prestasi atlit lawan.... kalau agak-agak atlit kita tak masuk dalam rangking 5 terbaik.... baik la duk jauh-jauh..... hehehe.


1 Comment:

  1. 日月神教-任我行 said...

Post a Comment