Monday, April 27, 2009

Tahniah Skuad Kelantan


Aku tidak meminati permainan bola sepak..... sebab itu aku tak pernah ambil pusing pasal team bola, samada team dalam negara atau luar negara. Hanya sekadar ambil tahu sikit-sikit, itu pun secara tidak sengaja.

Hari sabtu yang lepas berlangsung perlawanan akhir Piala FA antara team Kelantan dan Selangor. Semua orang tahu, Selangor merupakan pasukan yang boleh dianggap lagenda dan sejarah yang panjang dalam permainan ini. Seperti yang diberitakan, pasukan Kelantan berjaya melangkah ke perlawanan akhir ini setelah 39 tahun gagal, manakala Selangor telah menjadi juara beberapa kali..... begitulah perbezaan reputasi antara kedua-dua pasukan. Dengan segala macam kontraversi..... team Kelantan yang selalunya hanyalah pasukan belasahan, akhirnya muncul antara pasukan yang 'digeruni'.... segala-galanya bermula dengan pengurusan yang baik apabila KAFA diterajui oleh Dato Nuar. Dalam tempoh 3 tahun.... Dato Nuar berjaya mengangkat martabat pasukan bola sepak Kelantan yang terperosok di liga bawahan, ke satu tahap yang mampu menarik penonton ke stadium. Aku pernah menulis tentang team bola sepak kelantan ini, ketika peringkat awal Dato Nuar menerajui KAFA..... tetapi penulisan itu bukan pasal team bola sepak Kelantan sangat, tetapi ada kena mengena dengannya.....

****************************************************************************

http://siapanakjawab.blogspot.com/2007/11/kerajaan-kelantan-tak-minat-bolasepak.html

Friday, November 30, 2007

Kerajaan Kelantan Tak Minat Bolasepak?

Pasukan Bola sepak Kelantan

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Lompat ke: navigasi, gelintar

Pasukan bola sepak Kelantan merupakan salah sebuah pasukan bolasepak di Malaysia dan di geruni lawan. Pasukan ini diuruskan oleh Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA). Ketika ini pasukan ini merupakan salah satu pasukan dalam Liga Perdana, iaitu liga tahap kedua Liga Malaysia

http://ms.wikipedia.org/wiki/Pasukan_Bola_sepak_Kelantan

Demikianlah gambaran tentang Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA). Kelantan memang terkenal pernah melahirkan ramai pemain-pemain berbisa di peringkat kebangsaan.

Malangnya.... jika kita pergi ke stadium hari ini, suasana yang begitu suram melanda KAFA kerana seolah-olah sudah tidak ada lagi orang yang berminat dengan bolasepak di Kelantan.

Penonton yang datang boleh dibilang dengan jari..... mungkin lebih kurang sama ramai dengan jemaah sembahyang maghrib di surau-surau dan masjid sahaja.

Keadaan pasukan bolasepak Kelantan memang amat tenat..... penonton pun sudah tawar hati untuk datang menyaksikan setiap perlawanan mereka.

Apabila ketiadaan penonton, KAFA tidak dapat mengutip hasil tiket dari setiap perlawanan. Bila wang pun tak ada maka masalah lain akan menimpa.

Bukan cerita baru tentang pemain-pemain yang tak dibayar gaji, jauh sekali mampu hendak membeli pemain-pemain yang handal.

Maka tinggallah pemain-pemain 'ayam kechok' dalam pasukan bolasepak Kelantan. Bagaimana mungkin pemain-pemain bertaraf 'ayam kechok' ini hendak berdepan dengan pasukan lawan.

Akhirnya apabila berlawan.... pasukan Kelantan akan kalah.
Siapa yang hendak datang ke stadium apabila..... main sekali, kalah..... main dua kali, kalah.... main tiga kali, baruuu lah nak....... kalah pulak! hehehe.


Demikianlah senario pasukan bolasepak Kelantan hari ini.

Bertambah malang lagi apabila KAFA berada di sebuah negeri 'pimpinan ulama' yang tidak pernah melihat bolasepak sebagai satu industri yang boleh menjana ekonomi.

Bolasepak hanyalah dilihat sekadar satu permainan 'berlibur-liburan' diwaktu petang sahaja.

Tidak pernah terlintas sedikit pun dalam perancangan kerajaan negeri untuk membangunkan bolasepak di Kelantan, jauh sekali melihat prospek bolasepak sabagai satu sumber ekonomi negeri.

Pendek kata..... nak jual kacang rebus pun tak boleh jalan di stadium Kelantan hari ini.

Kerana itu dalam Bajet 2008 yang baru dibentangkan, Kerajaan Kelantan telah bermurah hati untuk menyumbangkan dana bagi Pembangunan Bolasepak Negeri sebanyak RM10.00 (sepuluh ringgit)..... lihat mukasurat 255 Bajet Negeri Kelantan 2008.

"Apa?..... what?..... ghapo?..... berapo kerajaan negeri Kelantan sediakan pitih nak pembangunan bolasepak?..... sepuloh riallll!"

"Nak buat menate ghapo dengan sepuloh rial?"

Barangkali itulah dialog paling mudah jika anda lihat 'Bajet Rakyat' atau pun 'Belanjawan Rakyat' yang dibentangkan oleh Nik Aziz baru-baru ini.

Melihat kepada 'sumbangan' kerajaan Kelantan sebanyak itu untuk pembangunan bolasepak Kelantan.... anda boleh bayangkan bagaimana situasi KAFA.

Saya pun tak mampu nak ulas apa-apa lagi tentang itu...... cuma saya nak kata,
"Alohhhh...... tergamak kerajaan negeri tulis sepuluh rial dalam dokumen rasmi kerajaan seperti itu. Lawak sungguh bajet negeri Kelantan"

Dalam keadaan KAFA yang begitu tenat.... akhirnya mereka mengadu kepada Dato Seri Anuar Musa. Mujurlah masih ada yang prihatin dengan dengan nasib bolasepak Kelantan.

Pada mulanya saya melihat kesanggupan Dato Nuar menjadi Presiden KAFA, tidak ubah seperti perumpamaan melayu... "bagai memikul biawak hidup".

Namun.... walaupun Dato Nuar memang sudah maklum dengan keadaan KAFA hari ini, beliau masih berusaha untuk membantu demi bolasepak Kelantan.

Bukannya seperti kerajaan negeri Kelantan yang terus lepas tangan.

Dato Nuar kata.....

"Kita hendak kembalikan penonton ke stadium untuk melihat aksi bolasepak yang bermutu. Bila penonton datang ke stadium.... paling-paling tidak pun boleh jual kacang rebus!"

........................................................................
p/s Jom kita sama-sama ke stadium nanti.... kerana tujuan utama stadium dibina ialah untuk melihat perlawanan bolasepak..... stadium bukan dibina untuk jadi tempat 'sembahyang hajat' hehehe!


***************************************************************************

Selepas aku menulis cerita di atas..... aku tidak pernah ambil tahu dengan keadaan Team bola sepak Kelantan..... kerana aku dah kata...... aku tak minat bola. Cuma selepas itu khabarnya team Kelantan semakin gagah dan mereka mula menjadi pasukan yang tidak boleh dipandang enteng lagi. Selepas itu juga, khabarnya stadium sudah mula kembali penuh dan peminat bola sepak Kelantan tidak lagi malu nak pakai baju merah masuk stadium. Dan akhirnya mereka berjaya melangkah ke perlawanan akhir piala FA.

Tahniah buat seluruh pemain dan tentunya tidak lupa terhadap kesungguhan Dato Nuar yang menguruskan team Kelantan dengan jayanya.... semoga mereka akan menempah kejayaan yang lebih bermakna lagi selepas ini. Dan semoga selepas ini Kerajaaan Kelantan akan sudi menambah bajet untuk pasukan bola sepak.

12 Comments:

  1. Cikgooden (Selumbar Emas). said...
    tahniah kelantan...final FA CUP..aku ada kat k.l masa tu.tahniah jugak pada selangor yang champ...


    9dengaq kata ...air mineral laku habis malam tu..)
    Shifu67 said...
    hang ka yg pi baling mercun tuu... hehehe
    soca said...
    salammmmmm..... aku sokong selangor, selangor menang... yea2... huhu!!!
    arsaili said...
    salam...samala kita..ahaha..kurang minat
    Shifu67 said...
    soca-
    oooo selangor menang eiii... hehehe

    arsaili-
    kita serupaaa... hehehe
    soca said...
    dh 2 kurun br ko reply ye shifu... bz bona nmpak ea... bwk rehat2 lew... ngeeeeeeeeee!!
    Mak Su said...
    caiyuk caiyuk kepada team bolasepak kelantan :)
    Shifu67 said...
    soca-
    sorry... bz sikit dan tak sihat juga (line celcom yg tak sihat sebenarnya... hehehe)

    Maksu-
    sokong team mana?
    sonata anak kancil said...
    tak tengok pun...baca surat khabar je...kalau tengok di tv, nanti tv tengok kita, he3.
    izman said...
    tahniah kelantan. walaupun kalah pada selangor, permainan korang menarik.
    sakurasa 2 said...
    Shifu67
    jemput ke blog sakura
    ada tag untuk shifu67 tq
    Shifu67 said...
    sonata-
    tengok tv sambil makan mangga sedap gak tu

    izman-
    kelantan kalah tapi kalah tak malu la kann... kira ok la

    sakurasa-
    sorry lama tak singgah... aku dah kena tag... ok... nak tengok tag apa bende... :)

Post a Comment