Friday, February 27, 2009

Pukul anak sindir menantu

Errr.... tajuk tu peribahasa dulu-dulu.... aku nak tukar jadi.... basuh kereta sindir suami.... hehehe

Hari ni Jumaat..... hari minggu bagi negeri2 yang sewaktu dengannya..... hari minggu.... hari bermalas-malasan bagi yang kerja gomen.... lain yang kerja sendiri macam Pak Yus tu. Aku yang sudah keletihan bekerja sepanjang minggu (letih ukuran orang kerja gomen, bukan letih ukuran orang kait buah kelapa sawit).... hari ni lah nak santai-santai depan tv ke.... baca blog ke..... sambil guling-guling atas katil.... sambil sarapan atas katil.... lepas tu terus sambung tidur.

Pukul 9:00, puas guling-guling...... rasa sunyi pulak.... jenguk kat luar..... alamak mem aku bertungkus lumus membasuh kereta. Amboii.... tiba-tiba je teringat dengan peribahasa 'pukul anak sindir menantu'.... hehehe!

Rusa aku tu kali terakhir dibasuh, rasanya masa nak balik kampung Aidil Fitri tahun lepas.... selepas tu, aku hanya basuhnya dengan bantuan alam semulajadi je. Kan lepas tu musim hujan.... jadi kira sambil-sambil basuh la tu.... bila hujan je... letak kat luar garaj...... dah selesai.

Satu lagi sebab aku tak basuh ialah... kat depan rumah aku tu masih belum ditar lagi.... hanya batu kelikir je.... slow betul kontraktor yg dapat pojek besarkan jalan tu buat kerja. Hanya minggu lepas baru ditar lapisan pertama. Jadi selepas ni, kira berbaloi la kalau basuh kereta kannn!

Hari Jumaat.... sebenarnya bukanlah hari untuk bersantai-santai sangat pun... hanya sebelah pagi je free sikit.... selepas Solat yang khas untuk pria sahaja tu.... kami dah ada rutin tetap sebelah petang. Seperti biasa, kami akan menunaikan tanggungjawab mak bapak zaman ini, yang menyerahkan anak dibawah jagaan Kerajaan Malaysia. Minggu ni Shabah balik, jadi hanya tinggal satu tempat saja yang perlu dilawati. Kalau tidak... pukul 3 dah kena memulakan aktiviti lawatan.

Silmi sudah di tahun terakhirnya di SMS Tengku Fariz... maknanya sudah masuk 5 tahun kami berkelah kat sekolah dia. Sebagai seorang senior.... jadi kami hanya singgap sekejap je... sekadar hantar bekalan tambahan.... (takut anak lapar.... padahal gomen dah bagi cukup makan).

10 Comments:

  1. ONE ZABA said...
    kalau basuh suami sindir kereta..lagi bahye. alamat kena tuka kreta baru la tu.
    xiiinam said...
    Bravo Mem....
    memang pedih mata tengok laki dok melengkau atas katil lagi walau hari dah meninggi. Nak membebel takut derhaka......

    Cadangan buat mem...
    len kali kalau senario begini berulang...masa tulah ko masuk bilik...tukar cadar(tarik je cadar tu tanpa pedulikan apa-apa di atasnya)...tukar sarung bantal....ambik tangga, pi cuci kipas angin kat syiling atau bukak air-cond...cakap kat orang sebelah ko tu;
    "Dah lamaaaa tak cuci penapis air-cond ni"
    Tak pun...ko ambik cat...ko cat dinding ke...gerenti, pelan-pelan dia akan keluar dari bilik tu
    xiiinam said...
    jap...jap...jap....baru perasan sesuatu..
    Lambang pada lengan baju mem ko tu....
    "Hidup PEKEMBAR!!!!" Aku sukeee...
    He...he...he...dulu cap dacing punya...
    Shifu67 said...
    1Z-
    errr.... kena boking exzora kot... fuhh... fuhhh... urut dada... takut hawa nafsu nak tukar kereta naik meter... hehehe

    ciklah-
    selalunya... mem aku pun bermalas-malasan juga hari minggu ni... sama melingkauu... guling-guling... (cakar-cakar.... hehehe)

    nasihat ko tu nak pakai peribahasa cam mana tu....

    selain baju gambar kati tu... mem aku pun suka pakai baju ada gambar ni.... dia kata rasanya sama je.... sejukkk je bila memakainya...
    Yunus Badawi said...
    kalau susah2 ko hantar tempat cuci kereta tu aje. Kalau kat KL ni baru RM6. Saya selalunya kalau lepas cuci kereta mesti hujan. Itu yg sampai berminggu2 baru cuci (alasan aje tu)
    Shifu67 said...
    YB-
    errr.... masud cuci kereta tu memang la cuci kat tempat cuci kereta.... tapi nak hantar tu yg tak sempat tu.... jadi kekadang tu buat2 lupa sampai sebulan... atau berbulan2
    xiiinam said...
    tiga kali aku mai sini, tiga kali ada perubahan gambar kat bawah tu...

    errr...adakah lantaran fikiran mu masih terganggu oleh 'norkiah' ku itu....hik..hik...hik...

    psst: sambil mengakses dari dalam bas....nk gi KL nih...
    Shifu67 said...
    Ya Allah ya tuhan ku... kau lindungilah aku daripada...... dan kau ampunilah mereka yang.....

    (monolog diri.... kalau buka notebook 10.2" atas bas pun nampak ilerrr gak ape.. huh menyampahh....)
    mebby a.k.a ezza said...
    wahhh ujung minggu adalah FAMILY DAY..ekekekek...SYABBAS lah shifu
    Shifu67 said...
    saya family planning.... hehehe

Post a Comment