Monday, February 16, 2009
Semasa mengajar.... kita sering memberi nota kepada pelajar. Ada guru yang mengambil jalan mudah dengan memberikan nota yang sudah siap dicetak. Akibatnya ramai pelajar hari ini seperti sudah hilang kemahiran untuk 'mengambil' atau mencatat nota. Kehidupan hari ini sudah terlalu dimomokkan dengan sesuatu yang bersifat 'segera'.... semuanya nak cepat, semuanya asal siap.... hinggakan sudah tidak ada lagi unsur-unsur 'seni' yang mengindahkan dan melazatkan sesuatu......
Errrr.... sebagai guru yang perihatin kepada unsur-unsur 'aura' hubungan antara 'pengajaran & pembelajaran'.... aku tidak begitu gemar akan sesuatu yang bersifat 'segera' begitu. Sewaktu berdiri di medan 'tempur'..... kita tentu sedar akan hadirnya unsur-unsur 'ghaib' antara kita sebagai guru dan 30 - 40 orang pelajar di hadapan kita. Unsur-unsur 'ghaib' ini kalau diambil remeh, akan meng'ghaib'kan apa sahaja yang hendak kita sampaikan kepada 30 - 40 orang anak didik di dalam kelas.
Eyahhhh..... panjang la membebelnya...
Hari ini nak kongsi sesuatu yang mungkin sudah ramai lupakan, kerana mungkin kita rasakan tak ada kepentingan pun..... ghapo dio?...... jom kita belajar tentang 'Angka Roman'
Semasa memberi nota... tentu kita sering menggunakan pelbagai tanda kannn.... guna abjad, guna nombor, guna tanda / bullet atau sebagainya. Antara penanda yang popular digunakan ialah angka roman.
i ii iii iv v vi vii viii ix x ....... I II III IV V VI VII VIII IX X....... siapa yang pandai membilang dengan angka roman ini? Selalunya kita hanya menggunakan angka roman hingga angka 10 sahaja, mungkin kebetulan nota yang hendak kita berikan hanya sebanyak itu sahaja, sebelum kita bermula dengan tajuk baru dan notanya pun akan bermula dengan angka satu semula. Mungkin juga kita sengaja berhenti sehingga angka 10, kerana kita sudah tidak tahu lagi macam mana nak tulis nombor seterusnya dengan angka roman...... hehehe!
Ok.... mari kita belajar menulis nombor dengan menggunakan angka roman
oppppp...... saya ada kelas la ..... tunggu saya sambung semula lepas ni?
Sebelum saya sambung semula...... cuba jawab soalan ini..... macam mana nak tulis dengan angka roman, nombor 700!...... siapa yang tau?
6:40 PM-
Harap maaf.... rancangan tergendala sebentar tadi...... ok jom sambung semula pelajaran ilmu hisap kita hari ini.
Saya pun sebenarnya dah lama tertanya-tanya, macam mana nak tulis nombor dengan angka roman sampai ratus-ratus atau ribu-ribu.... kalau sehingga angka puluh tu mungkin boleh la agak. Kebetulan hari ni saya jumpa info pasal angka roman ni.... tu yang teruja nak kongsi tu. Maklumlah saya ni bukan cikgu matematik!
Kita mungkin dah tahu menulis menggunakan angka roman bagi nombor 1 - 10.......
I - 1 - satu
II - 2 - dua
III - 3 - tiga
IV - 4 - empat
V - 5 - lima
VI - 6 - enam
VII - 7 - tujuh
VIII - 8 - lapan
IX - 9 - sembilan
X - 10 - sepuluh
XI - 11 - sebelas
dan seterusnya.....
Kita mungkin dah mula rasa waswas kalau nak menggunakan angka roman bagi nombor 'puluh'.......
X - 10 - sepuluh
XX - 20 - dua puluh
XXX - 30 - tiga puluh
Kita mungkin dah mula garu kepala bila nak tulis angka roman bagi nombor 'puluh' yang lebih besar lagi....... hehehe
XL - 40 - empat puluh
L - 50 - lima puluh
LX - 60 - enam puluh
LXX - 70 - tujuh puluh
LXXX - 80 - lapan puluh
XC - 90 - sembilan puluh
Kita mungkin tak pernah terfikir macam mana nak tulis angka roman bagi nombor 'ratus'......
C - 100 - satu ratus
CC - 200 - dua ratus
CCC - 300 - tiga ratus
CD - 400 - empat ratus
D - 500 - lima ratus
DC - 600 - enam ratus
DCC - 700 - tujuh ratus
DCCC - 800 - lapan ratus
CM - 900 - sembilan ratus
Kita mungkin memang tak tahu macam mana nak tulis angka roman bagi nombor 'ribu'...... (macam aku la... hehehe)
M - 1000 - satu ribu
MM - 2000 - dua ribu
MMM - 3000 - tiga ribu
MMMM - 4000 - empat ribu
MMMMM - 5000 - lima ribu
Wooooo..... macam tu rupanya..... patut la aku hanya tau tulis sampai nombor 30 je dengan menggunakan angka roman..... hahaha! Tetapi sebagai cikgu bahasa Melayu.... aku tak ada kepentingan untuk pandai menulis nombor dengan menggunakan angka roman yang besar-besar nilainya, cukup je la sekadar tahu sampai nombor 10 atau pun paling banyak sampai 30..... tak tau la bagi cikgu subjek sejarah.....hehehe!
Sekian dahulu sesi 'tahukah anda?' untuk hari ini..... hingga kita jumpa lagi!
Labels: Aku Versi Hobi
penceramah tu...macam pandaaaai je, tapi hampeh!!!!! buang masa aku...member sebelah pulak terhegeh-hegeh baru nak belajo power point...sementara penceramah tu layan member sebelah...aku pun apa lagi...
ok..... latihan hari ni... sila tulis nombor 700 dgn angka roman... siapa dpt jawab... sekali lagi akan dipertimbangkan untuk bersiar2 dengan camry colour hitam
den aga-agak yo ni cikgu, botul tak?
errrr.... minta mahap... yg tu plet kereta tu... hehehe
OZ- hadiahnye ko gi tuntut sendiri kat org yg pegang kunci camry colour hitam tuuu.... hehehe
failed.... huhuhuhu
SSSSSSSesuaiiii...