Tuesday, March 10, 2009

Dah sesak

Mem Besar dah banyak kali 'sound'.... "banyaknyooo barang, serabut kelih... sedapnyo kalau rumah macam rumah orang lain tu... lapanggg je"

"Hooo laaa..... cuti ni kita buat operasi pembersihan"....... errrr.... selalu pun dah buat gak operasi pembersihan ni.... hehehe

Aku pun sebenarnya tak perasan.... semakin lama.... kawasan meja kerja aku dah semakin sesak. Itu belum lagi ambil kira dalam bilik stor.

Dari mana datangnya semua ni?...... entahlah aku pun dah tak ingat.

Selama aku buat kerja ni aku pun dah tak sedar terlalu banyak gajet yang aku ada.... gajet yang praktikal untuk buat kerja la...... (maksudnya gajet macam E90 tu, aku tak perlu ada, pasal tak praktikal untuk aku... hehehe)

Minggu lepas aku keluarkan satu lagi gajet yang dah lama terperap dalam stor..... gajet ni aku dapat bulan Mac 2008.... HP Deskjet... alaaa... yg 3 dalam 1 tu! Gajet ni aku tak beli.... aku DAPAT hasil 'kerja' aku untuk Dato..... dah ada yang baru, maknanya scanner lama tu boleh simpan.... maknanya juga dah ada 2 biji scenner yg masuk dalam stor. Sebab tu aku rasa kesian bila dengar ada kawan yang masih tak de scanner (khabarnya bila dah sambung belajar ni baru dia ada..... hehehe)

Melihat kiri, kanan, atas, bawah....... waaaa.... patutla Mem Besar selalu sangat bersungut ni..... bersepah-sepah gajet ni.... tapi yang pentingnya semua tu aku TAK BELI. Kalau tak beli..... dari mana datangnya semua ni?.... ni yang aku tak perasan ni...... hehehe.

Lepas tu baru sedar...... selama ni.... benda yang aku beli hanyalah netbook Lenovo 10.2" yang aku pakai sekarang ni!...... Laptop-laptop sebelum ni semuanya orang sponsor.... errr.... Dato..... le siapa lagi.... sebab tu bangkali ramai yang dengki kat aku..... hehehe.

Selain sponsor dari Dato ....... kebanyakkan gajet yang aku ada..... adalah sebagai penghargaan daripada 'mereka' yang meminta pertolongan aku...... maksudnya..... sebagai ganti upah kerja yang diorang suruh aku buat. Kerana aku bukan 'mata duitan'...... selalunya aku tak terima kalau aku dibayar dengan pitih..... jadi kalau diberi juga, pitih tu aku beli la apa-apa barang yang aku nak..... atau pun aku cakap je.... "aku tak mau pitih, kalau nak bagi jugak, bagi gajet...... tu"...... hehehe.

Dan sebahagian besar barang tu aku dapat kerana keperluan kerja yang 'orang-orang' tu minta aku buat. Misalnya, ada yang minta buatkan website..... masa diorang suruh tu.... diorang selalu cakap.... "tolong laaa.... berapa je upahnya aku bayar"..... tapi kerana aku tak 'mata duitan', aku tak minta dibayar dengan duit la.... tapi tak kan tak de apa-apa langsung kannnn..... jadi.... dah orang nak berbudi.... apa salahnya kita merasa. "tak payah bayar laa.... bagi pendrive satu dah la".

Itu pun tengok 'orang' gak..... kalau kekawan yang sama sengkek macam aku..... cukup sekadar minum teh O beng.... tapi kalau yang taraf dato-dato, tokey-tokey, yang gred DG44 (macam mek kat TI yg baru dapat tu), DG48..... apa salahnya kalau kita 'potong' sikit kan...... hehehe.

Ok... jom buat audit gajet yang aku ada.... yang besar-besar la......

Masa pilihanraya hari tu... aku ada 20 laptop, 20 printer laser, 50 pc..... semuanya dah habis dibagi-bagikan (mengikut arahan Dato)..... tapi aku tinggal la sebiji dua untuk kegunaan aku.... dengan izin Dato!

Kat rumah ni ada 4 pc.... yang ini duk dalam stor kerana tak ada siapa yang pakai... masa anak-anak ada kat rumah, semuanya dirangkaikan..... tetapi sejak streaymx tak de line sejak bulan 7 hari tu, semua pc tak boleh online.... tambahan pula anak2 dah tak de kat rumah, jadi cukup sebiji pc je la kat luar.


















Aku ada 4 biji printer laser dengan stok tonernya yang cukup untuk 10 tahun kot..... hehehe


Kalau harga toner ni RM200 satu... emmm... dah dekat RM4000 kat rumah aku ni











Siapa nak printer bubble jet?...... aku ada 5 biji...... semuanya masih baru.... cuma ink je yang habis..... lepas ni aku nak suruh anak aku bawa pegi maktab dia dan bagi kat sesiapa yang tak de printer.





Ini beg dan kotak pekakas aku..... segala macam kabel kerana aku buat kerja hal-hal yang berkaitan PA system..... audio..... video.... dan network.

Dulu aku duk di PKG...... banyak buat kerja-kerja luar terutamanya majlis-majlis jabatan.... aku dulu kamera man.... bertahun-tahun dan segala bagai majlis di Bachok ni aku bertugas..... baik majlis rasmi jabatan.... atau pun majlis parti..... segala macam kamera aku guna.... baik jabatan punya (PSPN), atau pun yang Dato belikan...... errr... bukan sekadar bergaya pegang kamera macam cikgu sejarah tu..... hehehe....

Cuma satu je yang aku tak ikut..... kekawan yang lain, selalu buat kerja luar buat video/cd dikir barat..... masa tu sohor lagu 'anak tupai'...... psttt... guna kamera jabatan buat duit..... hehehe.... tapi lepas tu diorang dah kaya, boleh beli kamera sendiri yang lagi mahal dari jabatan punya.

Kempunan I...... hehehe
Masa musim pilihanraya hari tu.... aku dalam proses membodek Dato untuk membeli kamera Sony Alpha 900.... kerana sebelum ni dia cuma belikan kamera digital dan kamera video yang kompak....

"Dato... kena ada kamera digital pro baru la sedap ambik gambar.... baru la boleh buat gambar Dato come-come..... nanti Pak Lah datang, tak la malu nak pegi depan ambil gambar"
"Berapa harganya?"
"Alaaa... tak mahal dalam RM6000 je".... "Nanti la dulu.... pakai je la yang tu sementara ni"

Kempunan II..... huhuhu
Masa musim pilihanraya hari tu..... aku dalam proses membodek Dato belikan hanset siri N atau pun siri E.... kerana sebelum tu dia cuma belikan handset siri apa tah.....

"Dato.... kena ada handset siri..... baru la senang nak hantar maklumat kat Dato"
"Nak hanset yang macam mana?'
"Yang macam Dato pakai tu la.... baru sesuai jadi pagawai ICT Dato.... baru ilerrr..... nanti orang tanya..... siapa tu?.... tu la pegawai ICT Dato..... hehehe"
"Ok.... lepas-lepas ni... bila dah lineee esok-esok"

Huwaaaaaa.... lepas tu Dato kalah pilihanraya...... kempunan la aku...... hehehe.

24 Comments:

  1. azza_irah said...
    blingggg blinggg...
    tetiba jek mata nampak $$$$$$$ bila masuk sini...pelik tulll...
    kalo tolong datin2 dapat upah gitu gak ke...ekekke...datin Tanjung Perak...hehheee...


    rindu nak nyakat org yg smbung blaja tuhh...lama no nyepinya...sawang berkarat penuh daki dah umah dia tuh...
    mg dia tetap cekal dan kental...
    Shifu67 said...
    kawe selalu dapat sponsor dari dato2 ni.... pstttt.... datin2 pun ada gak... :)

    tu la pasal dah lama dia tak update.... bz sgt kat... patutnya dah ada scanner tu, rajin la scan gambar... cuma yg aku bimbing takut dia dah bunuh diri je.... (nauzubillahh....)hehehe
    xiiinam said...
    Kenapa aku tak nampak apa-apa bila masuk rumah ni...?

    Kasim Selamat.....mana tongkat aku???

    Errrr...nak nyanyilah;

    You raise me up, so I can stand on mountains;
    You raise me up, to walk on stormy seas;
    I am strong, when I am on your shoulders;
    You raise me up... To more than I can be.


    medley ya..

    que...seraaa...seraaaa
    whatever will be...will be....
    la..la..la..
    Shifu67 said...
    aku tau bernasyid je....

    marhaban yaaa nural aini
    marhaban jaddal husaini

    marhaban yaaa..... marhaban yaaaa...
    marhaban yaaaaa... nural aini

    wahai nabi... ibarat purnama
    hiasan dunia... sasaran harapan
    tiada yang... menyamaimu
    seluruh makhluk..... hatta di syurga

    wahai nabi Allah.... kekasih Allah
    tolonglah kami.... kerana Allah

    redhalah kami... sebagai umatmu
    moga selamat.... dalam syafaatmu
    xiiinam said...
    Eh...tambah lagi...???
    kalu tunggu sampai esok...
    Mesti dia tambah lagi habis gambar satu rumah....




    Errr...dulu bukan ke kata ada orang dah insaf....datang balik ya penyakit abang ni...


    Ya Allah ya tuhan ku...
    Tunjukkanlah dia jalan yang lurus...
    Terangkanlah jalan dia agar dia tak terlanggar badak pulak...

    Ya ampunnnn...
    Kawan aku ke nih? Haihhh!!!!
    xiiinam said...
    Mem: Pak nyo...bak po nyo sepah-sepah bare satu ghumoh..Nok sohor ko sapo dio?
    Gi kemah sokmo....habih geger bare dio...gocoh mu!!
    Shifu67 said...
    weiii loook.... mek marghi mano nii.... mengepek bobei bobei nihhh.... (ala irama makyong)

    jgn ko letak E90 atas kepala laki ko buat demah dah la.... takut betukar dgn tuala basah je
    lukmanw@gmail.com said...
    "Huwaaaaaa.... lepas tu Dato kalah pilihanraya...... kempunan la aku...... hehehe."

    Biasalah ahli politik ni - nak minta, minta sebelum pilihanraya. Kalau selepas pilihanraya (apa lagi kalah) meloponglah kau.

    Lukmanw
    mOhD^.^rAz said...
    pok cik kayo..
    hehehe..
    wat bisnes slaluh..

    lama doh berkenan nk beli DSLR..tp x berkesempatan lg..
    tggu la kijo dlu..
    Shifu67 said...
    Lukman-
    aku tak penah minta.... aku 'cadangkan' je... dan selalunya dia setuju... hehehe... cuma yg dua tu je tak sempat.... hehehe

    Mohd Raz-
    bisnes begapo... kawe cikgu tulennnn... hehehe.
    kalau ada kamera tu mesti sonok ambik gambar.... kena beli sendiri la nampaknya
    Mak Su said...
    macamana tu.... aiyooo... gajah lalu pun boleh tak nampak ni (gajah lalu kat hutan ler).

    kena kasik kemas jugak, derma kan kat sesapa (i meant, derma kat maksu), kasik hadiah kat sesapa (i meant, hadiahkan kat maksu) -cuba buat tu dulu. tengok nanti lapang ker tak.
    Shifu67 said...
    gajah lalu kat hutan mana penah nampak...

    memang nak bagi kalau ada sesiapa yg nak... tapi ni semua model lama, takut org tak nak pulak... benda2 ni lepas 3 bulan kira dah ketinggalan la kann... model baru kuar.... tapi kalau setakat utk buat keje tu... ok lagi

    first... aku nak lelong printer buble jet tu.. masih ada 2 biji lagi... 2 dah aku bagi kat org... 1 bagi kat anak pakai... tinggal 2 tu kalau tak de sesiapa yg nak... aku nak suruh anak bawa ke maktab bagi kat kekawan dia

    kalau benda2 kecik macam pendrive tu...emmm.. tak payah le kot... kat kedai belambak2 murah2... errr... minggu lepas dpt satu lagi pendrive 4G dari PPD.... aku tak minta, tapi dah diorang nak bagi... aku ambik je laa... hehehe
    pB said...
    sesok sesok buleh jua tu

    laku jugok sesen duoooorrrr
    Shifu67 said...
    kayo la kawe... hehehe
    mebby a.k.a ezza said...
    adehh mmg leh fenin taw tgk sesak cenggitu..leh kena timpa tuan ni shifu..ekekekke meh ezza tlg kemaskan nak
    DatinDiaries said...
    cian nyo ko dia.....dato mano hok kaloh tu..hehhehee.....
    Shifu67 said...
    ezza-
    nak tolong kemaskan... sila... silakan

    Datin-
    tak tahu looo... lo ni beraso sedak duk alik ijaa bengkali... hehehe
    CRAZY BEAUTIFUL88 said...
    ini semua boleh mendatangkan banyak hasil ni
    Shifu67 said...
    tak dok jadi beloh mano sgt la..... jadi sarang lipas ada laa...
    Yunus Badawi said...
    boleh buat cyber cafe rumah Shifu ni. Cas murah2 niat tolong anak bangsa.
    Shifu67 said...
    niat tu memang ada cam tu... dulu2... bebudak lepas spm cam hari ni ramai yg tumpang isi borang online... tapi tahun ni line streymx tak tau bila nak clear balik

    dato dah buat pun satu bangunan utk buat ala2 cafe tu... suruh aku urusan... dia guna kedudukan dia utk dpt sponsor... tapi bila dia dah kalah ni... tak de sesapa la nak sponsor, walau sebaik mana sekali pun tujuan kita
    sakurasa 2 said...
    Salam ziarah,
    terima kasih kerana sudi singgah di blog sakura.
    Shifu67 said...
    salam... salamm.... eh.... batal air semayang.... :)
    kirana said...
    Lebih kurang je meja kita yee...tapi meja Kirana weekdays je mcm gitu. Weekends dah ok dah. Mane Kirana letak???

    Adaptasikan program 5S - simpan, selit, sorok, selam dan sendal dlm laci.

    OK ape?? Tak nampok pun!!!

    Errr...shifu, yg dato2 sllu sponsor tu, tak nak ke diorang bgi ape2 keje yg Kirana leh tlg2 diorang. Mane tau dpt extra income...Kirana ni mata duitan skit!! Wakakakaka....

Post a Comment